Åsne Havnelid, administrerende direktør i Norsk Tipping

300 millioner i spillemidler til helse

Du visste det kanskje ikke, men gjennom spillemidlene er du med og bidrar til både viktig forskning og gode helseprosjekter som skaper livsglede i hele Norge.

Helse har lenge vært den lille «attpåklatten» i familien av overskuddsmottakere, men faktum er at lillesøsteren er blitt godt voksen. Extrastiftelsen, som fordeler spillemidlene til helse, fyller 25 år i år. Årlig utgjør helsetildelingen 6,4 prosent av spillemidlene, og i 2018 var den på over 300 millioner kroner. Det er en liten andel i forhold til hva idrett, kultur og humanitær sektor får, men – for å sette det i perspektiv – mer enn den årlige TV-aksjonen. Og det kan man utrette mye med.

Små summer - stor forskjell

Som med så mye annet er det ikke de store summene som illustrerer best hvorfor disse pengene er viktige. Det er hva pengene utløser av aktivitet der de til slutt blir brukt som utgjør den virkelige verdiskapningen. Små summer kan utgjøre en stor forskjell for dem som får gleden av dem, og kanskje er det nettopp her på helseområdet at sluttbrukeren trenger det, og merker det aller mest. Dette er penger som går rett inn i folks livskvalitet. Det er penger som går til prosjekter det offentlige ikke prioriterer, men som har enormt mye å si for den totale velferden som skapes på frivillig basis der ute.

Rett til livskvalitet

Som hva da? Som matgledeprosjektet på omsorgssenteret, der de eldre fikk igjen både matlysten og livsgleden ved enkle grep på institusjonskjøkkenet. Som Christine Danckes podkastserie om angst, «Noia». Som NRK Brennpunkts dokumentar om forholdene for alvorlig psykisk syke i norske fengsler, og forskning på områder andre ikke finner det kommersielt interessant å støtte. Det er kafeen på asylmottaket, basketball for rullestolbrukere, rockeverksted for psykisk utviklingshemmede, svømmekurs for voksne, mosjonshagen og drivhuset på pleiehjemmet.

Hver for seg skaper ikke dette de store overskriftene. Men Extrastiftelsen gir støtte til nesten tusen slike prosjekter hvert eneste år. Til sammen når de titusenvis av mennesker - som opplever at livskvaliteten deres øker i hverdagen.

Frivillig innsats

Regien tas av entusiaster som ser et behov, og gjennom Extrastiftelsen kan de få finansiert prosjektet. Slik veves spillemidlene sammen med frivillig innsats til et materiale som binder samfunnet vårt tettere sammen. Vi som er friske og ikke trenger hjelp, kan kanskje ha vanskelig for å forstå hva slike små tiltak betyr. Men, etter et langt liv i frivilligheten ligger det meg på hjertet å formidle hvor viktig dette er for menneskene som trenger det.

Norsk Tipping er stolte av å ha vært med på reisen gjennom 22 av disse 25 årene. Extrastiftelsen har gjort en fantastisk jobb med å identifisere de riktige prosjektene: De som har potensial til å gjøre en forskjell på områder der ingen står i kø for å bidra. Det er et jubileum det er all grunn til å feire.

Fakta, Extrastiftelsen

• Etablert i 1993 av Kreftforeningen, Norges Blindeforbund og Nasjonalforeningen for folkehelsen.
  • Består i dag av 36 medlemsorganisasjoner.
  • I 1996 inngikk de en avtale med Norsk Tipping om utvikling og drift av spillet Extra.
  • Overskuddet fra spillet skulle komme frivillige helse- og rehabiliteringsorganisasjoner i Norge til gode.
  • I 2016 bli Extra-spillet overdratt til Norsk Tipping, og stiftelsen mottar nå 6,4 prosent av overskuddet årlig.
  • Siden oppstarten har stiftelsen delt ut over fire mrd. kroner til helseprosjekter og forskning på helse.