Extra gir 220 millioner til frivillige organisasjoner

Extra gir 220 millioner til frivillige organisasjoner

I år har frivillige organisasjoners helseprosjekter i Norge mottatt til sammen 220 millioner kroner via ExtraStiftelsen. Norsk Tipping lanserte det nye Extra-spillet tidligere i år med det formålet å spre mer spilleglede, samtidig som det også skal gi spillerne giverglede.

Både landsdekkende og regionale helseprosjekter har i år fått midler via Extrastiftelsen. Hedmark fikk 1,2 millioner, som nærmer seg en dobling fra summen de fikk i fjor. En av pådriverne for at Extra har klart å generere så mye overskudd er eier av OK Spillebar på Vikasenteret i Ottestad, Asbjørn Johansen.

- OK Spillebar er en mønsterkommisjonær som er blant landets beste på omsetning for Extra, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid da han kom på besøk hos Asbjørn på OK Spillebar.

Torbjørn og Johan Mjørud fra Norsk Tipping hadde med seg blomster og en gigantisk kake for å feire Asbjørn og den flotte jobben han gjør som kommisjonær. Hver dag kommer trofaste Extra-spillere innom Asbjørn for å levere kupongene sine: - og det er disse spillerne som er viktige for Extra og at det genererer så mye overskudd som det gjør, sier Torbjørn.

Hans Cristian Lillehagen fra ExtraStiftelsen er helt enig i dette: - Det er mange Extra-spillere i Hedmark ; disse står for fem prosent av omsetningen til spillet. Det er derfor extra hyggelig at fylket får så mye tilbake fra overskuddet som de gjør, sier Hans Christian.

Hans Christian tror at det nye Extra vil gi enda mer penger til frivillige organisasjoners helseprosjekter. Håpet er at omsetningen og dermed overskuddet på spillet blir større, og at det med andre ord blir flere kroner å dele ut i 2014.

En meget fornøyd Asbjørn delte ut Extra-marsipankake til kakesultne kunder i butikken. For han er spilltilbudene han kan tilby viktige både for driften av kiosken og for kundene som kommer innom. – Vi har mange lojale kunder som er innom hver dag, sier Asbjørn.

I år er det Mental Helse som har mottatt mest midler blant Hedmarksprosjektene, og i den anledning kom leder for Mental Helse Hamar, Berit Fjæstad, for å få med seg begivenheten.

- Extra-midlene betyr utrolig mye for det arbeidet vi gjør, og hver krone vi får teller mangedobbelt når det meste vi gjør er frivillig arbeid, sier en glad Berit som innrømmer at hun spiller Extra selv.

- Det at jeg er helt sikker på at omsetningen går tilbake til helseprosjekter er veldig betryggende, sier hun og legger til: - Jeg syns det er kjempebra med de nye endringene på Extra, for da slipper jeg å kjøpe to kuponger i stedet for én!

Det nye Extra er nå oppgradert med to brett per kupong, og vinnersjansene har økt fra 1:19 til 1:6. Slagordet for det nye Extra er «Spre glede! Spilleglede og giverglede på en og samme kupong», som har som hensikt å tydeliggjøre spillets gode formål.