Skiforbundet i samarbeid med Norsk Tipping lanserer «Grasrottrener Langrenn»

Nyhet   •   jan 11, 2018 10:06 CET

Erik Røste (president, Norges Skiforbund), Åsne Havnelid (adm.dir, Norsk Tipping) og Sjur Ole Svarstad (landslagstrener for kvinner og ambassadør for Grasrottrener Langrenn) FOTO: Steinar Bjørnsson, Norsk Tipping

I et nytt samarbeid skal Norges Skiforbund og Norsk Tipping utdanne flere langrennstrenere for barn og unge.

Målet er at 800 foreldre, barnehageansatte eller allidrettstrenere skal være utdannet Grasrottrener Langrenn innen 2019.

- Norges Skiforbund er veldig glad for at Norsk Tipping bidrar til å gjøre dette løftet mulig, sier skipresident Erik Røste.

Rekruttere barn og unge, og redusere frafall

Norsk Tipping samarbeider allerede med Norges Fotballforbund om Grasrottrener Fotball. Nå utvides altså engasjementet til å omfatte langrenn. Selskapet jobber også med Grasrottrenerutdanning for flere idrettsgrener.

- Vi går helhjertet inn i dette. Norsk Tipping har sterke bånd til breddearbeidet i norsk idrett, gjennom Grasrotandelen og andre ordninger der tippemidler går direkte til mange tusen idrettslag. Derfor er det naturlig for oss å ta en aktiv rolle for å gi breddeidretten flere utdannede trenere. Det er selvsagt ekstra hyggelig å kunngjøre et slikt samarbeid med selve nasjonalidretten vår, sier Åsne Havnelid, administrerende direktør i Norsk Tipping.

Målet med den nye utdanningen er ikke bare å øke rekrutteringen av trenere. Skiforbundet ønsker også økt rekruttering av barn og unge, og å redusere frafallet blant ungdom. I selve utdanningen skal de nye trenerne rustes til både å ivareta rollen som forbilde, og samtidig gi barn og unge utviklingsmulighetene de trenger på sitt eget nivå.

E-læring gir lavere terskel

– Det er ikke nødvendigvis noen lett oppgave, sier Havnelid – som selv har vært alpintrener.

Nøkkelen til å nå flere av dem som ønsker å ta trenerutdanning innen langrenn, er å innføre bruk av e-læring. Slik blir man mindre avhengig av å delta på mange kurskvelder, som kan oppleves som både for tidkrevende og for kostbart for mange. Kurset består av totalt 16 timer, der 10 timer er e-læring, og 6 timer er praktisk kursgjennomføring.

– Dette er et kurs du i stor grad kan gjennomføre hjemme, på tider som passer deg, sier Erik Røste

Kurset ble lansert onsdag kveld, i nærmiljøanlegget til Hamar Skiklubb på Gubbestua. Til stede var skipresident Erik Røste, administrerende direktør i Norsk Tipping Åsne Havnelid, administrativ leder i langrenn Espen Bjervig og elitelandslagtrener Sjur Ole Svarstad.

Kurset er et resultat av Skiforbundets utviklingsmodell som ble vedtatt på Skitinget i 2016. I Skiforbundets utviklingsmodell settes det fokus på rekruttering av barn og unge, samt å redusere frafallet av ungdommer.

Kontaktpersoner:

Åsne Havnelid: 419 00 370