Ruben Steinum. Foto: Marthe Thu / NBK

Ny tiltakspakke for kulturlivet: – Det tas ikke høyde for krisen i det visuelle kunstfeltet

– Det er veldig bra at det kommer en ny nødvendig tiltakspakke for å avhjelpe kulturlivet i denne kriseperioden. Det er imidlertid ikke tatt høyde for det økonomiske tapet for det visuelle kunstfeltet, sier styreleder Ruben Steinum.

Onsdag 18. mars presenterte regjeringen en ytterligere kompensasjonsordning for kulturlivet, som vil utgjøre cirka 300 millioner kroner.

Kompensasjonsordningen kommer i tillegg til tiltakene regjeringen har presentert, at det ikke vil kreves tilbake tilskudd til kultur- og frivillighetsformål, en målrettet innsats for å kompensere frilansere og selvstendig næringsdrivende basert på inntekt de siste tre år, herunder en ordning for sosialhjelp de første 17 dagene, og dessuten at staten tar det aller meste av regningen ved permitteringer.

Rammer enkeltkunstneren hardest

Når det visuelle kunstfeltet rammes av krise, rammes den enkelte kunstner hardest, sier Steinum.

Norske Billedkunstnere (NBK) kartlegger nå de akutte økonomiske konsekvensene for profesjonelle billedkunstnere. Tallene vil være klare i løpet av uken.

– Ifølge hovedorganisasjonen Virkes estimater er tapene i kultursektoren på 930 millioner i perioden mars og april. Da er ikke tallene fra det visuelle feltet tatt med i beregningen. Kunstomsetningen i Norge falt dramatisk i tiden etter finanskrisen i 2008, og det er god grunn til bekymring for et lignende scenario nå.

Kan miste 160 millioner i inntekter fra førstehåndsmarkedet

Fra 2007 til 2009 falt kunstomsetningen i Norge med 34 prosent. Først i 2015 var omsetningen tilbake på nivået før finanskrisen. En tilsvarende svikt i omsetningen vil føre til at det visuelle kunstfeltet mister 160 millioner i inntekter fra førstehåndssalg det kommende året.

– Det viktigste akkurat nå er er selvsagt å ivareta liv og helse, samt å sikre akutt økonomisk kompensasjon ved tap av inntekter for hver enkelt kunstner. Samtidig er det avgjørende at kulturministeren er tydelig på at kompensasjonsordningen funderes i faktiske tall, og at også de langsiktige konsekvensene av krisen følges opp med tiltak for hele det visuelle kunstfeltet, sier Steinum.