Topigs Norsvin med et godt resultat

Topigs Norsvin med et godt resultat

Topigs Norsvin er et av verdens største selskaper innen svinegenetikk. Norsvin SA er en av eierne av selskapet og norsk svinegenetikk blir distribuert ut i det internasjonale markedet via Topigs Norsvin. I 2017 oppnådde Topigs Norsvin et driftsresultat (EBIT) på 9,4 millioner € (nærmere 90 millioner norske kroner). Dette er en økning på 140% sammenlignet med 2016, da resultatet var 3,9 millioner €.

Topigs Norsvin har økt salget med 20 millioner € til 139 millioner €. På morlinjer økte salget med 10%. Størstedelen av økningen i salget kommer fra suksessen med vår TN70-purke. Salget av far-linjer gikk opp med 21%. Far-linjene til Topigs Norsvin passer perfekt til hva markedet etterspør og blir i økende grad etterspurt av innovative svineprodusenter.

Topigs Norsvin fortsetter å investere i produktinnovasjon og produktforbedringer. I år er forsknings- og utviklingsbudsjettet på 21 millioner € (nærmere 200 millioner norske kroner). I tillegg til dette vil Topigs Norsvin åpne den nye teststasjonen Delta Canada, en investering på 10 millioner € i juni 2018. På samme måte som i Delta i Norge, vil Delta Canada sørge for en enda større genetisk framgang. I tillegg til farten på den genetiske framgangen, gjør CT-teknologi oss i stand til i større grad å levere et produkt som markedet etterspør.

Kategorier

Norsvin er et samvirkeforetak (SA) eid av norske svineprodusenter. Norsvins forretningsområder er forskning, utvikling, produksjon og salg av svinegenetikk. Gjennom selskapet Topigs Norsvin, som er et av verdens største innen svinegenetikk, distribueres Norsvins genetikk ut i det internasjonale markedet. Norsvin SA har også en viktig funksjon som interesseorganisasjon, for å ivareta svineprodusentenes faglige og økonomiske rammebetingelser. Norsvin holder til i Hamar, og er i dag ca. 70 ansatte.

Wenche Helseth

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Kommunikasjon +47 950 82 542
Olav Eik-Nes

Pressekontakt Administrerende direktør +47 951 09 167
Marte Heieraas Evju

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 901 54 926

Svinegenetikk for framtida

Norsvin er et samvirkeforetak (SA) eid av norske svineprodusenter. Norsvins forretningsområder er forskning, utvikling, produksjon og salg av svinegenetikk. Norsvins genetikk tilbys kunder globalt gjennom datterselskapet Topigs Norsvin, ett av verdens største avlsselskap innen svinegenetikk. Norsvin har også en viktig funksjon som interesseorganisasjon, for å ivareta svineprodusentenes faglige og økonomiske rammebetingelser.

Norsvin
Storhamargata 44