Wimdu-søksmål oppnår gjennombrudd for ferieleiligheter i Berlin

Berlin innførte i 2016 et forbud mot utleie av hele leiligheter, og brudd på dette forbudet kan medføre kraftige bøter. Den Berlin-baserte leilighetsformidleren Wimdu.com og andre operatører fikk i begynnelsen av april gjennomslag for sin anke i søksmålet mot «uriktig» bruk av privatboliger i forvaltningsdomstolen i Berlin.

Retten anser forbudet som grunnlovsstridig og en overtredelse av eiendomsretten

Under rettsmøtet sa det femte senatet i forvaltningsdomstolen i Berlin seg enig i argumentene om at særlig den tilbakevirkende kraften av forbudet, bryter med eiendomsretten til operatørene. Wimdu har siden forbudet ble innført gitt uttrykk for at bruddet på grunnleggende rettigheter ikke kan opprettholdes. Domstolen delte samme syn og vedtok å sende Berlin-restriksjonene til den føderale forfatningsdomstolen i Karlsruhe på bakgrunn av artikkel 10 i den tyske grunnloven. Et slikt vedtak om juridisk vurdering krever at forvaltningsdomstolen i Berlin oppfatter restriksjonene som grunnlovsstridige.

Et mer moderne og turistvennlig Berlin

«Denne avgjørelsen har styrket rettsikkerheten. Det er et gjennombrudd for tilbydere av ferieleiligheter. Straffeforfølgelsen av verter er i konflikt med grunnloven, og bør forbli i fortiden heretter», sa Wimdus advokat Péter Vida, etter den syv timer lange høringen. «Dette er også en viktig seier for et moderne og turistvennlig Berlin, og for å åpne opp for endringer i forbrukerinteressen, snarere enn å lete etter syndebukker».

Wimdu forventer at staten Berlin avventer eventuell straffeforfølgelse av operatører til etter at den føderale grunnlovsdomstolen i Karlsruhe har tatt en endelig avgjørelse i saken. Forvaltningsdomstolen i Berlin har allerede signalisert at de respektive sakene skal settes på vent. De fleste operatørene kan derfor puste lette ut en periode.

Wimdu har stått sammen med sine verter og bistått med assistanse i løpet av de siste årenes vanskelige politiske og rettslige tvister. Vi har beskyttet tilbyderne mot straffeforfølgelse som medfører brudd på grunnloven, og vi tror at vi som en mellomplattform står styrket, slik at vi forblir en pålitlig partner for reisende som vil oppleve Berlin på en autentisk måte.

Sender et klart budskap til hele Europa – rettferdig konkurranse fremfor totalforbud

«Denne avgjørelsen sender et klart budskap som strekker seg utenfor Tysklands landegrenser. Dette gir oss medvind til å utvide til flere europeiske byer og ha en rettferdig konkurranse fremfor et totalforbud. Reisende bør selv få velge hvordan de vil bo. Ferie og reise bør defineres av glede, og ikke av forbud,» sier CEO for Wimdu, Bernd Muckenschnabel.

Om Wimdu

Med over 350,000 eiendommer i mer enn 150 land tilbyr Wimdu autentiske og rimelig ferieleiligheter, enten du er ute etter en leilighet i en storby eller ferieleilighet rett ved stranden. Den digitale plattformen setter reisende i kontakt med verter over hele verden – for en unik reiseopplevelse. Wimdu er en del av Novasol og Wyndham Vacation Rentals, verdens ledende tilbyder av ferieboliger.

Trine Andreassen

Pressekontakt Marketing Supervisor 21 99 90 18