Vinterbryllupets blomster

Vet du at julestjernene er fantastiske også som snittblomster? Brudebukett med julestjerner er ikke det vanligste i Norge, men i andre land er det ikke så utenkelig. Åpne opp for nye, lekre bruksområder for høsten og vinterens stjerner!

Elegant, romantisk og lekende fargerik: Vinterbryllup med julestjerner

Blomster er en viktig del av alle brylluper og bryllupsfester, og på ingen måte mindre viktig for vinterbryllupet. Som blomsterdekoratører snakker vi ofte om sesongens blomster – men hva er aktuelt om vinteren? Vi i OBP råder deg til å vurdere Julestjernene, som med sine klare, rene farger og åpne, stilrene stjerner, er perfekt både til buketter og dekorasjoner. Julestjernene har god holdbarhet både inne i festlokalet, og også som snittblomst, noe som gjør den til den perfekte blomst både for dekoratøren, brudeparet og gjestene!

Stilren vinterromantikk: Brudebuketter med rosa julestjerner

Brudebuketten er den viktigste blomsterdekorasjonen i et bryllup. Blomster i hvit, krem- og pastellfarger er populære i alle brudebuketter uansett hvilke blomster man velger, det gir en romantisk helhet med brudens hvite eller lyse kjole. Om vinteren er julestjernene den perfekte blomsten i buketten, med alle varianter av de delikate, duse fargene. Ikke alle vet at julestjernen er en flott snittblomst – her i Norge er vi vant til mest å se den i potter. Den er imidlertid en fantastisk snittblomst med lang holdbarhet, og i denne buketten har vi laget buketten av foruten julestjerner, hvite roser, brudeslør og Lisianthus.

La festbordet stråle!

Få ting ønsker gjestene så hjertelig velkommen som et vakkert pyntet festbord. Dekorer gjerne utradisjonelt, med dekorasjoner i rommet, på stolene, og der det er naturlig i ditt festlokale. Detaljene gir helheten, hva med små kuvertpotter med blomster som bordkort?
Julestjernene kommer i mange ulike fargenyanser og former – faktisk kommer det nyheter hvert eneste år. Dette gjør at man kan dekorere i duse overganger og spennende fargekombinasjoner, selv når julestjernene får lov til å spille hovedrollen. De er kanskje lettest å dekorere med som snittblomst, og får man ikke kjøpt dem ferdig snittet er dette lett å gjøre hjemme fra potteplanter også.

På bildene viser vi høyreiste borddekorasjoner – naturlige midtpunkter, men faktisk ikke uoverkommelige å få til i virkeligheten. Julestjernene får spille hovedrollen, og på en seng av grønne og småblomstrede ranker kan julestjernene alene eller sammen med andre blomster skape en festlig atmosfære. Den store fordelen med høye, slanke dekorasjoner er at gjestene får fri sikt i lokalet fra der de sitter, uten at blomstene forstyrrer.

Stoldekorasjonene kan fort bli det lille ekstra i dekorasjonene. Bildet viser hvordan disse kan gjøre mye ut av seg – men ser vi godt etter ser vi at de er laget av små, pene kranser, en enkelt snittet julestjerneblomst og noen pene bånd. Raskt, enkelt og svært vakkert.

OBP forklarer deg hvordan du lager snittblomster av Julestjernene:

For at Julestjernen skal ha maksimal levetid som snittblomst, er det viktig med riktig snitting: La alle sårflatene umiddelbart etter snitting dyppes ca 5 sekunder i 60 grader vann, deretter 5 sekunder i kaldt vann. Pass på å beskytte bladene forøvrig fra dampen! Dette gjør vi for å hindre at plantesaften renner ut. Julestjernen tåler etter dette 2 uker i vase eller bukett – noe som gjør at den regnes som en snittblomst med bedre holdbarhet enn mange andre blomster.

• jul
  • bryllup
  • brud
  • brudebukett