Slik lykkes du med din epostmarkedsføring

1. Første punkt er de tre viktigste faktorene: Vær relevant – Kommuniser få ting – Test!

2. Øk din konvertering med relevans. Sørg for at du samler all data, og bruker den til å dynamisk segmentere innhold for å skape et målrettet og personlig nyhetsbrev. Sannsynligvis vil du øke din klikkrate med over 15 % og konvertering med over 10 % gjennom dette tiltaket.

3. Ikke prøv å press inn alle dine markedsaktiviteter i ett nyhetsbrev. Det er ikke effektivt på tv, ikke på Facebook, ikke på egen nettside, ikke i DMer – og heller ikke i et nyhetsbrev. Hold deg til få budskap, som er rettet mot riktig målgruppe.

4. Send en velkommen-epost til nye mottakere. Åpningsrate på disse ligger på over 50 %, hele 85 % mer effektivt enn vanlig nyhetsbrev. Sørg for at mottakers første møte med ditt nyhetsbrev er et nydelig satt opp brev med relevant innhold og aller helst en bonus, for eksempel rabatt på neste kjøp, et gratis produkt, gratis frakt eller lignende.

I tillegg viser 1 av 3 et mer langsiktig engasjement til din merkevare når du gir dem gode nyhetsbrev.

5. Over 70 % av mottakere sier de åpner nyhetsbrev i håp om å finne tilbud, rabatter og andre fordeler.

6. Vi sjekker mobilen over 150 ganger daglig, og over 80 % av all trafikk på Facebook foregår nå på mobil. Sørg for at du skreddersyr dine digitale aktiviteter via e-post og sosiale medier på mobil!

7. Den største grunnen til at mottakere melder seg av et nyhetsbrev, er at de får for mange nyhetsbrev. Sørg for at du sender riktig antall, til riktig tid, til riktig målgruppe og med riktig budskap. For å finne denne informasjonen må man teste – hele tiden!

8. Farger, knapper, bilder og tekst har alle en vesentlig rolle i forhold til din suksess.
    1. Bilder sier fortsatt mer enn tusen ord og er meget effektivt i nyhetsbrev, men kan skape noen utfordringer i forhold til nedlastning og spamfilter. Sørg derfor for at du har en god fallback-tekst (bør støttes i løsningen du bruker).
    2. Gode knapper, eller ”call-to-action” (CTA) vil øke din klikkrate betraktelig, og her finnes det ”regler” på fargebruk og budskap. Fargebruk er basert på fargepsykologi, og her viser all statistikk at CTA-knapper som er oransje, grønne eller i enkelte tilfeller lilla gir flest klikk, mens rød, sort og blå scorer lavt.

9. Vær tydelig og konkret i teksten, og kommuniser så lite som mulig.

10. Siste, men ikke minst: TEST! Bruk A/B-testing på alle dine utsendelser (send samme brev til to tilsvarende målgrupper, men bytt emnetittel, farge eller tekst i CTA etc). Det er den absolutt beste måten for å se hva som fungerer og hva man kan slutte med.

Fortsatt i tvil om hvordan du kan lykkes med din epostmarkedsføring? Kontakt oss, så skal vi hjelpe deg!

Kim Motrøen
Head of Performance