Olympus introduserer en ny lydopptaker; LS-P4.

Nye Olympus LS-P4 har 3 mikrofoner, FLAC-opptak/-avspilling og mer i et kompakt metallhus

Oslo, 7. februar 2018 – Olympus LS-P4 Linear PCM Recorder tar opp lyd av profesjonell kvalitet for video, musikkopptak, intervjuer og en rekke andre bruksområder. Det stilige, men robuste metallhuset til LS-P4 er liten nok til å passe inn i alle lommer mens teknologien gir lydopptak av høy kvalitet uansett hvor du er.

Den nye opptakeren har det anerkjente TRESMIC 3-mikrofonsystemet for utvidet frekvensrespons ved stereolydopptak og lineært PCM 96 kHZ / 24 bit-format bedre-enn-CD. Nytt i LS-serien, og en stor fordel i sin klasse, er muligheten til å registrere og spille FLAC-format på opptil 96 kHz / 24 bit med LS-P4. Dette gjør det mulig for brukerne å oppnå samme kvalitet som PCM med mindre størrelser på opptaksfilene.

I tillegg til en innebygd musikkspiller med høyoppløselig lyd, Bluetooth-tilkobling og lydjustering i enheten, har LS-P4 nå enkel opp-/uttoning, samt redigering av overdubbing direkte via opptaksmenyen og uten behov for en datamaskin.

LS-P4 vil være tilgjengelig i sort fra 7. februar 2018 til en anbefalt utsalgspris på 1999 kr. .

PRO-kvalitet og liten størrelse sikrer en allsidig bredde av bruksområder.

Høyoppløselig lydopptak og avspilling i en så liten enhet: Den nye Olympus LS-P4 Linear PCM Recorder lar profesjonelle filmskapere, YouTube-entusiaster, musikere og andre brukere nyte lydkvaliteten og allsidigheten som Olympus LS-serien er kjent for – i et kompakt og robust design som gjør den til en ideell følgesvenn når man er på farten.

Blant mange bruksområder er naturlig nok filmproduksjon særlig aktuelt: I kombinasjon med de nyeste kameramodellene fra Olympus, som 4K-modellene OM-D E-M1 Mark II og OM-D E-M10 Mark III, eller den helt nye Olympus PEN E-PL9, er LS-P4 den perfekte enheten for å produsere profesjonell reise-, dokumentar-, arrangements-, bryllups- eller musikkvideoer med høyoppløselig lyd eller for å skape god lyd for YouTube-videoer.

Høyoppløselige lydopptak gjennom den nyeste teknologien

Med det innebygde mikrofonsystemet TRESMIC 3 – som muliggjør et fullt frekvensspekter fra 20 Hz til 20 kHz – sikres et rikt stereofonisk lydopptak, uavhengig av miljøet som LS-P4 brukes i.

Når det blir høyt, kommer muligheten til å håndtere lydtrykknivåer (SPL) på opptil 120 dB uten klipping, samt det nye 2-mikrofons støydempingssystemet til sin rett. Hvis det ble laget et opptak med for lave nivåer, kan justeringsinnstillingen i enheten gjøre det mulig å øke innspillingsvolumet uten forvrengning – nå også for MP3-opptak.

Sammenlignet med tidligere Olympus LS-enheter og mange andre opptakere i sin klasse, har LS-P4 et nytt innspillingsformat med en stor fordel i ermet: Det er en av de første lineære PCM-opptakerne som er kompatibel med FLAC-opptak. Takket være bedre kompresjonsgrad, kan brukerne oppnå en nesten perfekt samplingshastighet på opptil 96 kHz / 24-bit lydopptak med opptil 30 % mindre filstørrelser og lengre opptakstid sammenlignet med PCM eller WAV.

Hvis det er ønskelig, kan opptak selvfølgelig fortsatt lagres i PCM-, WAV- eller MP3-format.

Musikkavspilling, tilleggsfunksjoner og tilbehør

I tillegg til det interne minnet på 8 GB har LS-P4 et Micro SD-lagringsalternativ og en USB-kontakt. Olympus LS-P4 er utstyrt med Bluetooth for trådløs tilkobling til andre enheter. Dette er nyttig når du bruker opptakeren som en musikkspiller (nå også for høyoppløselige FLAC-filer) med avspilling på Bluetooth-aktiverte hodetelefoner eller høyttalere.

Et stativfeste er inkludert for ekstra fleksibilitet. LS-P4 kan også kobles til forskjellige systemkameraer, for eksempel Olympus OM-D-modellene, ved hjelp av en blitsskoadapter og kabel.

I utvalgte land* leveres Olympus LS-P4 med en gratis nedlastingslisens for Steinbergs WaveLab LE lydredigeringsprogramvare, og gir ikke bare muligheten til å fange opp og redigere høyoppløselig lydinngang, men også muligheten til å produsere et bredt spekter, fra videoer via podkaster til musikkspor på PRO-nivå med en datamaskin.

* Deltakerland: Storbritannia, Irland, Tyskland, Sveits, Nederland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Italia, Portugal, Spania, Tsjekkia, Polen, Sverige, Norge, Litauen, Estland, Latvia, Finland, Danmark, Hellas, Bulgaria, Kypros og Russland

Selskapet og produktnavnene som er nevnt i denne pressemeldingen, er varemerker eller registrerte varemerker som tilhører hvert selskap.

Produktspesifikasjonene kan endres uten varsel. Sjekk ut Olympus-nettstedet www.olympus.no/audio for de spesifikasjonene.

Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon, kan du kontakte:

Juliane Hval Holmedahl

Olympus Norge