Olympus LS-12 og LS-14 profesjonell innspilling uten problemer

Olympus LS-12 og LS-14 får enkelt plass i lommen, og gir en meget høy innspillingskvalitet. De innebygde mikrofonene oppfanger naturtro lydkilden helt opp til øredøvende 130 dB uten å klippe. LS-12 og LS-14 vil være på markedet fra januar til henholdsvis 1 800 kroner og

3 000 kroner.

Smart og elegant enkel
Slå på den, vri på rattet og start innspillingen. Olympus LS-12 og LS-14 er like flotte å se på, som de er enkle å bruke. Det har aldri vært lettere å spille inn i profesjonell kvalitet. Med det bekvemt plasserte navigasjonsrattet velger du funksjon: Stemmeapparat eller tre ulike innspillingsmodi ­– Rask, Manuell og Smart.

I modusen Rask kreves ingen justering av innspillingsvolumet, takket være Automatisk Gain Control (AGC) som automatisk optimerer signalstyrken. Perfekt for raske memoer. Med Manuell har du full kontroll over alle innspillingsparametre. I modusen Smart analyseres lydkilden automatisk, og signalstyrken for den respektive kanalen optimeres. Når det er klart, starter innspillingen. Bekvemt når du øver og vil spille inn i maksimal kvalitet uten å måtte sjekke og passe opptakeren.

Klar og kraftfull lyd
LS-12 og LS-14 spiller inn i profesjonell kvalitet – ukomprimert 96 kHz/24 bits lineær PCM som klart overgår cd-kvalitet (44,1 kHz/16 bits) eller for den saks skyld MP3. LS-12 har to innebygde, retningsbestemte mikrofoner med et frekvensomfang på 60–20000 Hz.

LS-14 har et system med tre mikrofoner. De to retningsbestemte mikrofonene kompletteres med en midtplassert, rundstrålende mikrofon som utvider frekvensomfanget ned til 20 Hz og gir en fyldigere, mer naturlig bass. Begge modellen klarer lydtrykk opp til 130 dB uten å klippe.

Perfekt for musikere
LS-12 og LS-14 har kromatiske stemmeapparater som hjelper deg med å holde tonen. Du kan til og med benytte kurvediagram på skjermen når du vil kontrollere om tonen holdes under et helt stykke eller i et visst intervall. Metronomfunksjonen indikerer tempoet med blinkende LED. Med overdubbing kan du legge på flere instrumenter og stemmer på allerede innspilt materiale, og lagre alt som en ny fil.

Innspilte spor kan deles opp, legges til og finjusteres på LS-14 (on-unit trimming) for å bli akkurat som du har tenkt. LS-12 leveres med 2 GB internminne, mens LS-14 leveres med 4 GB. Begge modellene har også kortplass for SD/SDHC-kort, med opptil 32 GB ekstra minne. De kan settes direkte på stativ eller med stativklipsen CL2 Stand Clip (følger med til LS-14).

To smart opptakere for alle amatørmusikere som enkelt og ukomplisert vil spille inn musikk i profesjonell kvalitet.

Olympus LS-12 og LS-14 Lineære PCM-opptakere

·  Høykvalitets, retningsbestemte stereomikrofoner (LS-14 har et system med tre mikrofoner – en ekstra rundstrålende mikrofon plassert mellom høyre og venstre mikrofon)

·  Profesjonell PCM-innspilling (96 kHz / 24 bits) / MP3 / BWF

·  Klarer lydtrykk opptil 130 dB

·  Frekvensomfang for innebygde mikrofoner: LS-14 20-20 000 Hz, LS-12 60-20 000 Hz

·  Funksjon for forhåndsopptak

·  Stemmeapparat, metronom, overdubbing (LS-12 og LS-14). Delvis redigering og finjustering av spor (LS-14)

·  Mulighet for å dele opp filer under innspilling

·  Playback-hastighet 50–300 %

·  Batterikapasitet opptil 50 timer for LS-12, og opptil 46 timer med alle tre mikrofonene aktivert på LS-14.

·  Taleguide (LS-14)

·  Stativklips (CL2 Stand Clip) og futteral medfølger for LS-14

·  Tilbehør trådløs fjernkontroll (RS30W)

Komplett spesifikasjon for LS-12 og LS-14 finnes på www.olympus.no