Olympus TG-1 og OM-D får prestisjefulle EISA Awards

EISA er en sammenslutning av 50 anerkjente spesialtidsskrifter innen foto, video, audio, hjemmekino og mobilelektronikk fra 19 land i Europa. Årlig utpeker EISA årets beste produkter, med utgangspunkt i produktegenskaper som verdsettes av forbrukere som søker høy kvalitet, kreativitet og banebrytende teknologi.

Olympus TOUGH TG-1 – Årets allværskamera 2012-2013
For sjette år på rad topper Olympus enda en gang klassen Europas allværskamera*. Kanskje ikke så merkelig ettersom det er en kategori kameraer som selskapet har skapt og leder utviklingen i. Årets begrunnelse fra EISA-juryen: "Olympus TG-1 er et enestående utendørskamera … garantert støtsikkert opptil 2 m**, vanntett opptil 12 m**, klemsikkert opptil 100 kg* og frostsikkert ned til -10 °C. Den 12 megapiksler store CMOS-sensoren leverte sammen med TruePic VI-prosessoren og det lyssterke 25–100 mm** f2–4,9 zoomobjektivet utmerket bildekvalitet og lave støynivåer".

Olympus OM-D – Årets kompakte systemkamera 2012-2013
Juryens begrunnelse for valget av OM-D: "Den superraske enkeltbilde-autofokusen og den eksepsjonelle elektroniske søkeren med 1,4 millioner piksler vil få deg til å tro at du bruker et speilreflekskamera.” I tillegg til den "utmerkede bildekvaliteten" priste juryen også OM-Ds berøringsfølsomme, utvippbare OLED-skjerm, den avanserte femaksers bildestabiliseringen, det værtette huset og kunstfiltre. Pluss at OM-D er meget komfortabelt å holde i.

Flere og flere vil ha topp kvalitet på bildene sine
”Stadig flere kunder med en aktiv livsstil vil ha bilder og filmer med riktig høy kvalitet. De vil ikke gå på kompromiss med kvaliteten, og ser kompakte allværskameraer og kamerasystemet Micro Four Thirds som den beste løsningen", sier en fornøyd Arni Ekholm, administrerende direktør for Olympus' konsumentdivisjon i Europa. "EISA-utmerkelsene i akkurat disse klassene kjennes derfor ekstra gledende og inspirerende!"

* EISA Awards allværskamera: 2012: TG-1, 2011: TG-810, 2010: MJU Tough-8010, 2009: MJU Tough-8000, 2008: MJU 1030SW, 2007: MJU 720SW

** Vanntett i henhold til IEC-standardpublikasjon 529 IPX8. Støtsikkert i henhold til MIL-standard (Olympus' test).

*** Tilsvarende 35 mm-format.

Ytterligere informasjon:
Charlotte Hellström

Produktbilder kan finnes på Olympus presseforum:

• Kino, film, foto

• systemkameraer