Bygger nytt byggevarehus i Larvik med eget proffsenter og temperert og fuktstyrt listverksrom

Montér Larvik på Øya har vokst ut av sine gamle lokaler og vel så det. Men til tross for at det gamle byggevarehuset var blitt umoderne og tungvint å drive, har driften utviklet seg godt i flere år. Så god har utviklingen vært, at Optimera – hvor det norske Oljefondet er storeier – nå satser stort med nytt bygg inkludert kjøkkensenter, proffsenter og eget listverksrom.

– Kundene har ønsket mer av oss. Det får de nå. Proffkundene er drivere for utviklingen vår. Proffkundene stiller høye krav både til kompetanse, sortiment og leveringsdyktighet. Vi strekker oss langt for å møte kravene deres, sier regiondirektør Thor Stavnar, som har ambisjoner om at Montér skal bli nummer én i Larvik. Han legger til:

– Erfaringsmessig verdsetter forbrukerne byggevarehus som dette ettersom de får tilgang på samme veiledning og service som proffene. De vil like det de ser når vi åpner i oktober.

Byggevarehuset får 2700 kvadratmeter gulvareal under tak. Likevel har ”størst mulig” ikke vært noe poeng. Inne- og utebutikken er utformet så kundene lett skal finne frem og manøvrere rundt på en effektiv måte. Kundene kan kjøre rett inn og laste trelast, plater, isolasjon og andre byggevarer som vanligvis er utsatt for vær og vind.

Vestfolds første tempererte og fuktstyrte listverksrom bygges på stedet. Listverk krymper og strekker på seg med temperatur og luftfuktighet. Resultatet blir at listverk – som ofte skal være er prikken over i-en i en bygning – beveger seg etter montering, med sprekker i mellom listene og i malingen som resultat. Dette unngås med de nye listverksrommene.

– Vi nordmenn ønsker at interiøret skal se topp ut lenge etter at byggestøvet har lagt seg. Kikker du rundt deg, vil du raskt se at listverk byr på utfordringer. Derfor er vi ikke rent stolte når vi inviterer kundene inn til et listverksrom som kan sammenlignes med et godt temperert vinsenter, sier Stavnar, som syns det er ekstra hyggelig at Vestfolds-bedriften Barkevik Bruk er hovedleverandør av listverk til Optimera og nå vil fylle opp det 200 kvadrameter store listverksrommet hos nye Montér Larvik.

Montér byggevarehus har utviklet seg til å bli både byggevareforretninger og spesialforretninger. Listverksrom er ett eksempel på dette. Et annet eksempel er kjøkken. En 200 kvadratmeter stor kjøkkenavdeling får en egen etasje i byggevarehuset, og blir betjent av medarbeidere med spisskompetanse på området.

• listverksrom
  • proffsenter