I dag åpner Nord-Europas råeste plusshus!

Pressemelding   •   sep 17, 2014 12:33 CEST

– Flere ville ha valgt miljøvennlig dersom de visste hvordan.Som markedsleder ønsker vi å vise vei i jungelen av muligheter. Vi ønsker å vise at miljøteknologi ikke er forbeholdt spesialister, men tilrettelegge for at hele bredden av byggmestere, boligprodusenter, håndverker og entreprenører i Norge skal kunne levere slike løsninger, sier adm. dir. Asbjørn Vennebo i Optimera.

Miljøsenteret ZEB hos Sintef har utviklet løsningene i huset som Snøhetta arkitekter har tegnet.

Hverdagen for ledere i byggebransjen inkluderer å være oppdatert på alt av forskrifter, skape lønnsomhet i en krevende konkurransesituasjon, følge opp medarbeidere og skaffe nye oppdrag blant kunder som blir stadig mer bevisste på design, kvalitet og miljø. Å skulle i tillegg opparbeide kompetanse på avansert miljøteknologi kan lett bli uoverkommelig.

– Når kompleksiteten øker risikerer kundene våre å tape oppdrag til blant annet spesialister på miljøteknologi. Det kan vi ikke sitte stille å se på. Plusshuset skal inspirere bransjen til å satse på miljøvennlige nybygg og rehabilitering – nå og ikke i fremtiden, sier Vennebo.

Multikomforthuset på Ringdalskogen er visnings- og kompetansesenter. Dette inkluderer opplæring, byggebeskrivelser, støttetjenester, app-er, byggevarer og dokumentasjon, samt ventilasjon og VVS fra søsterselskapet Brødrene Dahl.

– Så lenge bedriftene følger Multikomfort-standarden, garanterer Optimera at bedriftene holder seg innenfor alle lover og regler. Vi senker terskelen så lavt at det blir lett å komme i gang. På Ringdalskogen viser vi dessuten hvor bra det kan se ut, sier Vennebo.

Kommentarer (0)