Optimera styrker posisjonen i Bergensområdet

Os Byggsenter har vært en del av Bøe & Lepsøy-konsernet som nå vil konsentrere seg om entreprenørvirksomhet, utleie og eiendomsutvikling.

Optimera satser på sin side sterkt på Bergensområdet. Fra tidligere av driver byggevareselskapet byggevarehus i Montér-kjeden på Minde og Askøy, hvor også sentrallageret for regionen ligger. For å møte etterspørselen, utvidet Montér Minde med 450 kvadratmeter for bare to år siden. Nå ekspanderer kjeden videre.

– Byggevarehandel dreier seg i dag om høy tilgjengelighet, konkurransedyktige priser og verdiøkende tjenester som bedrer lønnsomheten for håndverkere, byggmestere, boligprodusenter og andre proff-kunder. Med Montér Os styrker vi tilbudet ytterligere i regionen og oppnår samtidig viktige stordriftsfordeler, sier adm. dir. Asbjørn Vennebo i Optimera.

Os byggsenter ble medlem av XL-Bygg i 2012 og var i Bygger’n før dette. Byggevarehuset har vært BlinkHus-forhandler siden 2012, omsatte i 2013 for 61 millioner kroner og sysselsetter 13 årsverk. Virksomheten har sunn drift, god beliggenhet nær den nye firefelts E39 Bergen-Os, og har et godt inngrep med proff-markedet som står sentralt for Optimera.

Driften videreføres med dagens medarbeidere. Fortsatt vil byggevarehuset være storleverandør av hus, hytter og garasjer.

– Byggevare ligger på siden av kjernevirksomheten til Bøe & Lepsøy. Vi ser dessuten behovet klart for å knytte virksomheten til en langsiktig og industriell aktør som Optimera. Det er et klart pluss at medarbeiderne inngår i et større konsern med tilhørende muligheter for personlig utvikling og karriere, sier konsernsjef Morten Hansen i Bøe & Lepsøy.

• kjedeutvidelse