Pimp my truck!

Gradestokken kryper sakte oppover, og da er det på tide med en skikkelig vårrengjøring. Vårrengjøringen er en tradisjon for de fleste og det er deilig å ønske våren velkommen med et rent og pent hjem, nymalt terrasse og nypolert bil.

Optimera så også behovet for å ta en vårrengjøring på arbeidsplassen – nærmere bestemt av truckene sine.

- Trucken er det viktigste arbeidsverktøyet for mange av våre medarbeidere. Dette er kostbart utstyr som er under hard belastning. Det oppstår fort riper og skader på lakken og da er det viktig med jevnlig vedlikehold. Derfor bestemte vi oss for å kjøre i gang konkurransen "Pimp my truck", sier Kerstin Nilsson, HMS konsulent i Optimera.

De sendte ut et "kit" til anleggene med vaskeprodukter, grunning og maleprodukter. Det ble tatt bilder av truckene før og etter "face liften", som ble sendt inn til juryen.

- Det er viktig for oss at medarbeiderne føler et eierskap til arbeidsverktøyet og at vi tar vare på eiendelene våre. Ved å kjøre en slik konkurranse ønsker vi å skape entusiasme rundt vedlikehold, bevisstgjøring rundt eventuelle skader og hvordan de har oppstått, slik at vi setter mer fokus på HMS.

Trygg på truck

I forbindelse med konkurransen ble det nemlig også kjørt et oppfriskningskurs, "Trygg på truck", som tok for seg viktige temaer som ulykker, sikker kjøring, lasting, lossing og daglig kontroll.

- Bruk av truck medfører en risiko og dermed også et stort ansvar. Da er det viktig med jevnlig oppfriskning av sikkerhetsrutiner.Flere av anleggene sendte inn bilder på den fine jobben de gjorde med sine trucker. Deltagelsen og tilbakemeldingene har vært veldig positiv og jeg håper at dette kan bli en ny vårtradisjon, avslutter Nilsson.

Det blev trukket to vinnerteam av konkurransen; Logistikk Vige og Montér Skien.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Janne Aftret

HR-direktør

Optimera AS

Janne.aftret@optimera.no

• maskiner
  • anlegg
  • truck
  • hms

Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med mer enn 160 utsalgssteder og 10 milliarder kroner i omsetning. Virksomheten innbefatter Optimera Proff, Optimera Handel, Optimera Logistikk, Optimera Byggsystemer og kjedene Montér, Flisekompaniet og Byggi.

Optimera er en del av det internasjonale konsernet Saint-Gobain, som har 170 000 medarbeidere i 67 land og er Europas største distributør av byggevarer.