Sterk etterspørsel etter element-boliger fra Optimera. Utvider produksjonskapasiteten med 50%

Markedet for elementhus er segmentert. Noen aktører leverer ferdige enkeltrom, noen leverer småelementer, mens andre leverer serieproduserte standardboliger. Optimera leverer på sin side komplette veggelementer som settes sammen på byggeplass.

– Nordmenn er glad i hjemmene sine og ønsker at de skal være unike. Derfor har Optimera investert i ordreproduksjon av boligelementer til forskjell fra serie/masseproduksjon. Ordreproduksjonen er basert på arkitekttegninger. Knapt noen leveranser er like, sier Jørgen Hannestad, direktør for forretningsutvikling i Optimera.

Kundene er byggmestere, husleverandører og tomteutviklere. Dette er proffkunder som selv setter opp elementene fra Optimera. Prisene varierer mye fra billigste til dyreste leveranse, men ligger i gjennomsnitt på ca. kr 300 000. Selskapet produserer alt fra hytter og eneboliger til større enheter med 14-16 boenheter fordelt på flere etasjer.

Bygningselementene er komplette i ordets rette forstand; med isolasjon, vindsperrer, vinduer, og ferdig grunnet, beiset eller malt kledning. I 2011 var produksjonen i Andebu 180 boenheter – nesten fire hus per arbeidsuke. Sommerhalvåret er byggetid i Norge, og etterspørselen har vært så stor at Optimera har måttet takke nei til ordre fra kunder uten fast årsavtale. Nå skal kapasiteten opp til seks hus per uke og leveringstidene ned.

– Industriell boligproduksjon har fordeler også utover lave byggekostnader, jevn kvalitet og høy effektivitet på byggeplassen. Oppføring av boliger i vått, norsk klima kan lett medføre kostbare fuktskader. Monteringen av boligelementer går fort og boligen blir dermed raskt tett, sier daglig leder Kjetil Stensholt hos Optimera Modul i Andebu.

Med passivhus blir dette av enda større betydning, fordi passivhus bygges tett med små muligheter for utlufting av fukt fra forseglede vegger.

– Også miljøgevinstene er betydelige. Det blir mindre svinn og avfall på byggeplassen, tilhørende redusert transport og kostnader tilknyttet avfallshåndtering, sier Stensholt.

Fabrikken i Andebu sysselsetter i dag 35 årsverk. Optimera rekrutterer nå flere ingeniører og produksjonsmedarbeidere til det oppgraderte anlegget som skal stå klart etter sommerferien.

• byggsystemer
  • bygningselementer