Sterk etterspørsel etter element-boliger fra Optimera. Utvider produksjonskapasiteten med 50%

Pressemelding   •   aug 01, 2012 15:04 CEST

Markedet for elementhus er segmentert. Noen aktører leverer ferdige enkeltrom, noen leverer småelementer, mens andre leverer serieproduserte standardboliger. Optimera leverer på sin side komplette veggelementer som settes sammen på byggeplass.

– Nordmenn er glad i hjemmene sine og ønsker at de skal være unike. Derfor har Optimera investert i ordreproduksjon av boligelementer til forskjell fra serie/masseproduksjon. Ordreproduksjonen er basert på arkitekttegninger. Knapt noen leveranser er like, sier Jørgen Hannestad, direktør for forretningsutvikling i Optimera.

Kundene er byggmestere, husleverandører og tomteutviklere. Dette er proffkunder som selv setter opp elementene fra Optimera. Prisene varierer mye fra billigste til dyreste leveranse, men ligger i gjennomsnitt på ca. kr 300 000. Selskapet produserer alt fra hytter og eneboliger til større enheter med 14-16 boenheter fordelt på flere etasjer.

Bygningselementene er komplette i ordets rette forstand; med isolasjon, vindsperrer, vinduer, og ferdig grunnet, beiset eller malt kledning. I 2011 var produksjonen i Andebu 180 boenheter – nesten fire hus per arbeidsuke. Sommerhalvåret er byggetid i Norge, og etterspørselen har vært så stor at Optimera har måttet takke nei til ordre fra kunder uten fast årsavtale. Nå skal kapasiteten opp til seks hus per uke og leveringstidene ned.

– Industriell boligproduksjon har fordeler også utover lave byggekostnader, jevn kvalitet og høy effektivitet på byggeplassen. Oppføring av boliger i vått, norsk klima kan lett medføre kostbare fuktskader. Monteringen av boligelementer går fort og boligen blir dermed raskt tett, sier daglig leder Kjetil Stensholt hos Optimera Modul i Andebu.

Med passivhus blir dette av enda større betydning, fordi passivhus bygges tett med små muligheter for utlufting av fukt fra forseglede vegger.

– Også miljøgevinstene er betydelige. Det blir mindre svinn og avfall på byggeplassen, tilhørende redusert transport og kostnader tilknyttet avfallshåndtering, sier Stensholt.

Fabrikken i Andebu sysselsetter i dag 35 årsverk. Optimera rekrutterer nå flere ingeniører og produksjonsmedarbeidere til det oppgraderte anlegget som skal stå klart etter sommerferien.

Kommentarer (0)