Urbanhus utvider samarbeidet med Optimera

Byggevarer til konkurransedyktige priser er alene ikke nok når et byggevareselskap skal være partner for byggebransjens proffaktører. Derfor har Optimera gjennom flere år utviklet anlegg, bedriftskultur, kategorier og tjenestetilbud for å være en partner som bidrar til effektivisering av produksjon og nye muligheter.

Dette var avgjørende faktorer da Urbanhus signerte ny og utvidet samarbeidsavtale med Optimera. Urbanhus er en ung huskjede og fokuserer med friskt blikk utelukkende på funkisinspirerte boliger. Fire medarbeidere på tegning- og arkitekturprosjektering sørger for utvikling av boligene etter kundenes ønsker. Hovedkontoret ligger i Haugesund og kjeden er representert gjennom selvstendige og selveide forhandlere i Stavanger, Bergen, Os, Fosnavåg, Molde, Trondheim, Ringsaker, Oslo og Haugesund.

– Det er viktig at våre leverandører er tett på der forhandlerne våre er. Optimera fungerer som en nær samarbeidspartner og utvidet del av organisasjonen vår. Det handler om bred tilgang på produkter og konsepter levert til riktig tid ute på byggeplass, sier daglig leder Åse Kristin Foss i Urban eiendomsutvikling AS. Hun forteller om sterk vekst for kjeden som årlig omsetter for rundt kr 250 mill.

Urbanhus har en periode brukt konstruksjonspakker for å rasjonalisere byggeprosessene. Konstruksjonspakker innebærer at materialene skjæres til på fabrikk og leveres som byggesett. – Vi skal fremstå profesjonelle fra første kundekontakt til overlevering. Konstruksjonspakker gir en ryddigere byggeplass. Det er viktig både for HMS og helhetsinntrykket overfor kundene, sier Foss.

Dokumentasjon er også et viktig element i avtalen – så viktig at myndighetene ikke utsteder ferdigattest før lovpålagt dokumentasjon er på plass.

– Urbanhus vil nå bruke dokumentasjonsløsninger til Optimera som sørger for at dokumentasjonen bygges opp automatisk og papirløst også når underleverandører gjør innkjøp til et boligprosjekt, sier Jan Rostad, salgsdirektør i Optimera Proff og Montér.

Urbanhus ser løsningen som et skritt på veien til papirløs byggeplass.

Urbanhus leverer hjem som matcher identiteten til byggherren. Huskjeden bygger moderne, funkisinspirerte hus som ferdighus eller arkitekttegnet fra bunnen av, var på markedet med helt ny boligkatalog høsten 2013 og har digital markedsføring og sosiale medier som en viktig del av sin kommunikasjonsstrategi. Urbanhus deltar i prosessen fra idé, via tomtetilpasning og frem til ferdig bygg. Urban eiendomsutvikling drifter kjeden. I 2011, 2012 og 2013 ble den selveide forhandleren Urban bygg AS, med daglig leder Dag Arne Toft, godkjent som Gaselle-bedrift av Dagens Næringsliv og AAA Soliditet.

• dokumentasjon
  • boligprodusent