Fra venstre: Hege Bøkko, skøyteløper og Hege Lundin Kuhle, daglig leder i Stiftelsen Organdonasjon

Hege Bøkko og Stiftelsen Organdonasjon på Arendalsuka

Arendalsuka 2017 er godt i gang. Onsdag stod en av våre ambassadører, skøyteløperen Hege Bøkko sammen oss på stand.

Bøkkos far og bror er begge nyretransplanterte, og skøyteløperen er brennende opptatt av temaet:

– Min familie har opplevd viktigheten av å si ja til organdonasjon på to litt forskjellige måter. Min eldste bror fikk transplantert nyre av mamma, noe som reddet han fra å måtte gå i dialyse. Min far var ikke like heldig – han måtte stå på venteliste i over et år. Det var et langt og tungt år, både for han og for oss som står han nært. Heldigvis var det en person som hadde tatt stilling til organdonasjon, og den personens nyre passet perfekt inn hos pappa, sier Bøkko.

Viktig arena

Stiftelsen Organdonasjon er tilstede på Arendalsuka for femte gang. Siden oppstarten har dette «politiske torget», blitt en stadig viktigere arena, der næringsfolk, politikere, samfunnsaktører og vanlige borgere kan møtes, påvirke og utveksle idéer. Stiftelsens stand har vært godt besøkt. Mange har spørsmål, har tanker om arbeidet vårt, eller trenger en påminnelse om hvordan man sier ja. Noen kommer også innom for å dele sin historie om organdonasjon.