Anita Vasstveit med sitt første utfylte Donorkort™ og den nyeste appen på telefonen.

Ny Donorkort™-app ute

Stiftelsen Organdonasjon har sluppet en helt ny versjon av sin Donorkort™-app. Appen, der man sier ja til organdonasjon, har vært mer eller mindre uforandret siden lanseringen i 2011, og er blitt lastet ned over 315.000 ganger så langt.

– Det var på høy tid med en oppgradering, og vi er fornøyd med resultatet. Det håper vi brukerne også blir, sier Aleksander Sekowski, informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon.

Den nye utgaven har blitt enklere å bruke, fått en helt ny visuell profil, og noen nye funksjoner. Flere tekniske problemer som den gamle hadde, har blitt løst.

Ingen tvil

Anita Vasstveit fra Trasop i Oslo er en av de som har oppdatert til den nye appen. Familien hennes er fra før av godt informert om hennes standpunkt til organdonasjon.

– Der er det ingen tvil! Det er viktig at familien vet, for når man står midt oppe i det, er det ikke lett å tenke rasjonelt. Det blir litt enklere når de kjenner min vilje. Da slipper de å ta valget for meg. Det er på en måte testamentet mitt, sier Vasstveit.

Vasstveit må sies å være av den gavmilde typen. Hun har vært blodgiver i mange år, donert hår til parykker og fylte ut sitt første Donorkort™ allerede i 2003. Det har hun fremdeles fremdeles – blått og laminert. I tillegg har hun helgardert seg med JA-klistremerke på både mobildeksel og førerkort.

– Skal jeg ha en ny tatovering, så blir det der også. «Organdonor» og blodtype, ler Vasstveit.

Samtalen viktigst

Sekowski påpeker at å informere sine nærmeste pårørende fremdeles er det viktigste man kan gjøre. Undersøkelser viser at bare halvparten av de som er positive til organdonasjon har delt det med sine kjære.

– Nærmeste pårørende vil alltid være involvert i en donasjonsprosess. Derfor er det viktig at de vet hva du ønsket. Et utfylt Donorkort™ er ment som en skriftlig bekreftelse på dette, sier Sekowski.

Appen kan lastes ned her. Man også fylle ut sitt Donorkort™ i kjernejournalen (helsenorge.no), eller ha det som fysisk kort i lommeboken. Det finner du på ditt legekontor eller apotek.

Appen er utviklet sammen med Apphuset og finnes til iPhone, Android, og Huawei.