Kjærleiken lenge leve!

Kjærleiken lenge leve!

Torsdag 14. februar er det Valentinsdagen, også kjent som alle hjerters dag. Stiftelsen markerer dagen med budskapet «Si de tre magiske ordene».

Stiftelsen Organdonasjon feirer dagen for 12. gang, med blant annet 40 stands over hele landet, der frivillige skal dele ut donorkort og informasjon om organdonasjon. Hele befolkningen oppfordres dessuten til å dele videoen «Tre magiske ord» med sine nære og kjære på Facebook.

– Hjertet er et sterkt og velkjent symbol, som først og fremst dreier tankene mot kjærlighet. Men det er ikke bare til sin utkårede man kan gi bort hjertet, sier Aleksander Sekowski, informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon.

Mange positive har ikke delt det

Organdonasjon reddet i fjor livet til 406 pasienter på venteliste i Norge. I dag sier nærmere åtte av ti nordmenn ja til organdonasjon, men fremdeles er det veldig mange som ikke har stadfestet sitt positive standpunkt, noe som i verste fall kan føre til at dyrbare organer går tapt. Dette ønsker Stiftelsen Organdonasjon å løfte på dagen for selveste kjærligheten.

– Dette er en dag vi er stolte av, og gleder oss over å kunne markere med vårt livreddende budskap. Et viktig alternativ til kjøpefesten som denne dagen vanligvis forbindes med. «Del de tre magiske ordene!» er vår store oppfordring, sier Sekowski.

Et dobbelt kjærlighetsbudskap

Og det dreier seg naturligvis ikke om de tre velkjente ordene man vanligvis deler på denne dagen.

– Å si «Jeg er organdonor» til sine nærmeste er et dobbelt kjærlighetsbudskap. Et ja til organdonasjon er først og fremst kjærlighet og omtanke til de over 420 menneskene som i dag står på venteliste for et nytt organ. Men det er også et kjærlighetsbudskap til dem du informerer om ditt standpunkt – dine nærmeste, sier Sekowski.

Mening og trøst

Forskning viser at mange familier synes det er vanskelig å ta en avgjørelse på sin kjæres vegne. Vet familien hva den avdøde ønsket, blir spørsmålet lettere å forholde seg til når det tas opp på sykehuset. De fleste familier som sier ja til donasjon, gir i etterkant uttrykk for at det var en riktig og god avgjørelse. Vissheten om at det har hjulpet andre gir trøst og føles meningsfylt.

BLOGG: Willy ga sin kjære Marit den største gaven av alle.

Stiftelsen Organdonasjon jobber for å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner, ved å informere befolkningen om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever. Vi jobber også opp mot helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige ressurser stilles til disposisjon for å redde liv.