Nordmenn sier ja til organdonasjon

Når ulykken først er ute, sier de fleste ja til å donere organer. Dette viser tall fra OUS Rikshospitalet. Kun 17 prosent av de pårørende sier nei på vegne av den avdøde.

– Det ser ut til at folk flest har god kunnskap om organdonasjon, og vet hvor viktig det er å fortelle sine nærmeste at man sier ja, sier Hege Lundin Kuhle, daglig leder i Stiftelsen Organdonasjon.

– Vi arbeider for at befolkningen skal si ja til organdonasjon og slik redde liv. Trygghet til temaet og et godt møte med donorsykehuset er avgjørende for utfallet, sier hun.

Johanne Slapø var en av de mange som sa ja i fjor. Hun mistet sin mann etter en arbeidsulykke. Da sykepleieren ville snakke med henne om noe viktig, var det Johanne Slapø selv som trakk frem organdonasjon.

– Siden dette var noe vi hadde pratet om før, var ikke valget vanskelig, forteller hun. Hennes mann donerte nyrer, lever og bukspyttkjertel. Johanne Slapø er glad for at hun sa ja og slik kunne redde andre.

– Noe annet hadde vært meningsløst. Tenk hvis vi selv hadde behøvd organer, da ville jo vi bli glade hvis noen sa ja, sier hun.

I Stiftelsen Organdonasjon er de fornøyde med at så mange er positive til saken, og at dette kommer frem i rapporten fra OUS Rikshospitalet.

– Dette viser at befolkningen ser på organdonasjon som er en god ting. At organdonasjon kan redde andre menneskers liv, kan føles som en trøst i en ellers vanskelig situasjon, avslutter Lundin Kuhle.

Norge ligger i toppsjiktet i Europa hva gjelder organdonasjon og transplantasjon, og langt foran våre naboland Sverige og Danmark. Likevel står til enhver tid rundt 300 pasienter på venteliste for et livreddende organ. Flere kunne vært reddet hvis man satset mer på virksomheten, både med tanke på ressurser til helsevesenet samt til informasjonsvirksomheten.

Nøkkeltall 2012:

17% sier nei til organdonasjon (21%)

478 pasienter har fått nye organer (457)

117 organdonorer (127)

297 personer på venteliste (281)

Tall i parentes er fra 2011 (Kilde: OUS Rikshospitalet)

Pårørende, Johanne Slapø, Narvik, mobil 470 32 852

Foto: http://www.flickr.com/photos/organdonasjon/8402142346/sizes/l/in/photostream/

Kontaktinformasjon:

Daglig leder, Stiftelsen Organdonasjon, Hege Lundin Kuhle, mobil 916 35 769

Foto: http://www.flickr.com/photos/organdonasjon/5375315214/sizes/l/in/photostream/

Logo, høyoppløst: http://organdonasjon.no/index.php?page=logoer

Statistikk:

OUS Rikshospitalet: http://www.slideshare.net/organdonasjon/4-kvartal-2012-2

Scandiatransplant: http://www.scandiatransplant.org/data/sctp_figures_2012.pdf

Hvem er vi?

* Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL)
* Foreningen for Hjerte- Lungetransplanterte (FHLT)

Vårt formål er å bidra til å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner. Dette vil vi gjøre ved å informere allmennheten om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever.

Vi vil være pådrivere i forhold til helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige resurser stilles til disposisjon for å redde liv.