Åpnet «nye» Stabburet Fredrikstad

Etter 50 år og mer enn én milliard gule bokser, har fabrikken som produserer Stabburet Leverpostei blitt helt fornyet. I dag ble den moderniserte fabrikken åpnet av landbruks- og matminister Jon Georg Dale og Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla har de siste par årene investert over 130 millioner kroner i fabrikken i Fredrikstad, der historien til Stabburet-merket startet. Dette er den største investeringen siden fabrikken ble åpnet for 50 år siden og en av de største investeringene Orkla har gjort de senere årene.

- Vi treng fleire gode vekstbedrifter innanfor landbruksbaserte næringar som kan skape lønsame arbeidsplassar. Bedrifter med større vekstambisjonar medverkar til å sikre vidare utvikling, tilstrekkeleg lønnsemd og sysselsetting. Vi treng både dei som går føre med nye idear og dei som etterkvart har musklar og kapasitet til å lyfte bedrifta mot nye høgder produksjonsmessig og økonomisk, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Aldri før har de gule leverposteiboksene fra Fredrikstad stått sterkere i nordmenns kosthold enn nå. I fjor ble det solgt mer enn 23,5 millioner bokser, som er det høyeste antallet noensinne.

- Vi satser blant annet på ny teknologi og en bedre produksjonsflyt som vil ruste oss i en stadig tøffere konkurranse, sier Peter A. Ruzicka.

- Det som skjer her i dag er derfor av betydning også for folk flest. Stabburet Leverpostei er en viktig kilde til jern, og i tråd med Orklas helsestrategi jobbes det hele tiden med å forbedre ernæringsprofilen på leverpostei og våre andre produkter. Det viktigste bidraget Orkla kan gi til folkehelsen er å gjøre folkefavorittene enda sunnere, sier Ruzicka.

Han legger til at innholdet av salt og mettet fett i Stabburet Leverpostei har blitt redusert de siste årene. Samtidig har jerninnholdet økt, uten at det har gått ut over den gode smaken. I tillegg er sortimentet utvidet med både magrere kyllingpostei og en glutenfri variant.

Stabburet Fredrikstad er ikke bare en viktig fabrikk for Orkla, men har siden starten vært sentral i norsk matproduksjon. Ved fabrikken foredles hvert år mer enn 7000 tonn med norsk kjøtt til sterke merkevarer. I tillegg til Stabburet Leverpostei produseres også Trondhjems middagshermetikk og Picnic her. På fabrikken foredles også det meste av kjøttet som brukes på Grandiosa og Big One-pizza, og i tillegg produseres et betydelig antall ulike kjøttprodukter solgt gjennom storhusholdnings-kanalene.

Stabburet-fabrikken på Råbekken har helt siden starten vært en institusjon og en hjørnestensbedrift i Fredrikstad. Det er ikke få av byens innbyggere som har vært innom og jobbet ved fabrikken. Flere ansatte har vært med helt siden Stabburets grunnlegger, Gunnar Nilsen, deltok i den daglige virksomheten.

For mer informasjon:

Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef Orkla Foods Norge, +47 90 60 63 83 / bjorn.brennskag@orkla.no

• Dagligvarer

• stabburet

Orkla Foods Norge er den ledende merkevareleverandøren av matvarer på det norske markedet. Selskapet ble opprettet 1. oktober 2013 etter fusjonen mellom Rieber & Søn Norge og Stabburet.

Selskapet leverer attraktive merkevarer som Stabburet, Toro, Denja, Idun, Nora, Vossafår, Grandiosa Vestlandslefsa, FUN, Lierne, BigOne, Nugatti, Mr. Lee, Stabbur-Makrell, Stabburet Leverpostei, og Trondhjems.

Orkla Foods Norge har en årlig omsetning på rundt 5 milliarder kroner, har ca 1650 og har fabrikker på 14 lokasjoner i Norge. Selskapet er en del av konsernet Orkla som de siste årene har tatt betydelig steg til å bli et rendyrket nordisk merkevareselskap. Orkla-konsernet hadde i 2014 ca. 30 milliarder kroner i omsetning og 13 000 ansatte.