Orkla Foods Norge – et nytt norsk matselskap

Tirsdag 1. oktober fusjonerer Rieber & Søn og Stabburet og blir til Orkla Foods Norge. Det nye selskapet blir en av de største merkevareleverandørene av mat i Norge. Til sammen vil selskapet stå bak ca 1300 produkter.

Gjennom generasjoner har norske forbrukere blitt glade i sterke merkevarer som Stabburet, Toro, Stabbur-makrell, Nora, Vossafår, Denja, Stabburet Leverpostei, Grandiosa, FUN Light, Vestlandslefsa, Gøy og Idun. Merkevarene er faste blikkfang i norske hjem og setter sitt daglige preg på norske dagligvarehyller.

Hvert år er det ca 500 millioner kjøpssituasjoner der forbrukeren velger et produkt fra Orkla Foods Norge.

-   Stabburet og Rieber & Søn har vært gode selskapsnavn som norske forbrukere har stor tillit til. Denne tilliten skal vi bygge videre på gjennom kjente merkevarer, sier Bente Brevik administrerende direktør i Orkla Foods Norge.

Det nye selskapet vil til sammen forvalte mange merkevarehistorier. For eksempel Stabburet som startet i Fredrikstad i 1947 eller Toro i Bergen i 1946. I tillegg skal vi ivareta historien om Nora med røtter tilbake til 1877, Denja 1916, Idun 1883 og mange flere.

-   Vårt mål i Orkla Foods Norge er å bli hele Norges kjøkken. På kjøkkenet skal vi lage god mat som faller i smak hos forbrukere i Norge, sier Brevik.

Forbrukerne velger imidlertid ikke Orkla Foods Norges produkter bare gjennom dagligvare. I tillegg selges våre merkevarer gjennom en lang rekke andre utsalgssteder som kafeer, bensinstasjoner, gatekjøkken, kantiner, helseinstitusjoner, hoteller og restauranter. Til disse serveringsstedene lager vi også mange produkter som ikke selges i dagligvaren, blant annet en lang rekke forskjellige kjøtt- og fiskeretter.

-   Våre viktigste oppdragsgivere er forbrukerne i Norge, og oppdraget vårt er å sørge for at vi til enhver tid serverer det de har lyst på. Vår frihet er at vi kan sette sammen all de råvarene som forbrukerne måtte ønske til gode, trygge og attraktive produkter, sier Brevik.

Det jobber mange kokker i Orkla Foods Norge som vet hva folk liker og hvilke smaker som slår an. Alle produkter som settes i produksjon på en av fabrikkene er derfor først laget på kjøkkenbenken av kokken.

-   Produktutvikling og innovasjon er helt sentralt for oss. Uten kokker og kompetanse om mat vil vi aldri kunne bli hele Norges kjøkken, sier Brevik.

-   Det hjelper ikke å ha all verdens resurser til rådighet til å markedsføre produktene. Smaker ikke maten godt så velger forbrukerne andre matvarer, sier Brevik.

• dagligvarehandel
  • matvarer