Pizzabakeriet Grillede Grønnsaker - én av fem om dagen!

Inkludert tomatpuré omregnet til tomater, er det hele 176 gram grønnsaker på én pizza som kommer i porsjonsstørrelse. Når man da spiser en pizza så får man i seg betydelig mer enn én av fem om dagen (en av fem om dagen er 100 g eller 1 dl grønnsaker eller frukt).

I tillegg er Pizzabakeriet Grillede Grønnsaker økologisk og merket med Ø-merket. Det betyr at alle ingrediensene i pizzaen er økologiske: grønnsakene, melet, mozzarellaen, tomatene og krydderet.

• -Dette er et kinderegg av en pizza. Det er en av fem om dagen, den smaker godt og er naturlig rik på protein, sier leder for ernæring og helse i Orkla Foods Norge, Linn Anne Bjelland Brunborg.

Kun 14 prosent av den norske befolkning som spiser anbefalt mengde grønnsaker hver dag ifølge Utviklingen i norsk kosthold (Helsedirektoratet), og målet med pizzaen er å bidra til å øke dette.

• -Det er viktig for oss å kombinere kos med et litt bedre kosthold. Vi håper folk senker skuldrene litt og ønsker med Pizzabakeriet Grillede Grønnsaker å tilby en enkel måte å spise mer grønnsaker på og samtidig som den smaker godt, sier Bjelland Brunborg.
  • -Som alltid er smak viktigst, og jeg er spesielt fornøyd med å ha fått til gode og crispe grønnsaker med mye smak. I tillegg er bunnen sprø og luftig, og bakt med tipo-0 hvetemel. Det beste melet for en luftig og sprø bunn, sier Marius Niva, pizzakokk i Orkla Foods Norge.

Pizzabakeriet Grillede Grønnsaker er en porsjonspizza (427 g) og inneholder fem typer grønnsaker: rød og grønn paprika, squash, spinat, og brokkoli – i tillegg til tomater i tomatpuréen.

Fakta om økologisk og vegetarisk mat:

• +21 % økning i økologisk i norsk dagligvare (1. halvår 2016)
  • 25 % av omsetningen av økologisk er på grønnsaker
  • Økende interesse for vegetarmat
  • Få er fullstendig vegetarianere, men 47 % sier at de spiser vegetarisk innimellom
  • 40 % sier de har spist mer vegetarisk de siste årene og at de planlegger å øke forbruket også neste år
  • Kilde: Omnibus 2016, Spisefakta 2016, Perceptor 2016, Orkla Matbarometer

Pizzatrend 2017

Det mest spiste middagsmåltidet i Norge, og årets Spisefakta viste forbruket av fryst pizza øker for første gang på mange år (selvrapportert forbruk). Forbruker ønsker at fryst pizza likner på hjemmelaget, er fersk og nybakt. Hemmeligheten ligger i bunnen noe som er bakgrunnen til Pizzabakeriet bruker tipo-0 mel som anses for å være det beste melet for en luftig bunn.

*Fem om dagen er fem 100 g eller 1 dl porsjoner grønnsaker eller frukt – totalt 500 g hver dag fordelt halvparten på frukt og bær og halvparten grønnsaker.

Kilde: Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker

• Dagligvarer

• orkla foods norge
    • dagligvarehandel
    • pizzabakeriet
    • fem om dagen
    • grønnsaker
    • vegetar
    • økologisk

Orkla Foods Norge er den ledende merkevareleverandøren av matvarer på det norske markedet. Selskapet ble opprettet 1. oktober 2013 etter fusjonen mellom Rieber & Søn Norge og Stabburet.

Selskapet leverer attraktive merkevarer som Stabburet, Toro, Denja, Idun, Nora, Vossafår, Grandiosa Vestlandslefsa, FUN, Lierne, BigOne, Nugatti, Mr. Lee, Stabbur-Makrell, Stabburet Leverpostei, og Trondhjems.

Orkla Foods Norge har en årlig omsetning på rundt 5 milliarder kroner, har ca 1650 og har fabrikker på 14 lokasjoner i Norge. Selskapet er en del av konsernet Orkla som de siste årene har tatt betydelig steg til å bli et rendyrket nordisk merkevareselskap. Orkla-konsernet hadde i 2014 ca. 30 milliarder kroner i omsetning og 13 000 ansatte.