Jenny Skavlan X Pierre Robert Capsule collection

Jenny Skavlan X Pierre Robert Capsule collection

Jenny Skavlan har designet en helt unik basekolleksjon for Pierre Robert, med fokus på personlig stil over kortvarige trender, og kvalitet over kvantitet.

Felles for Pierre Robert og Jenny Skavlan er deres brennende engasjement og fokus på bærekraft og miljø, og sammen ønsker de nå å gjøre det enklere for folk å kle seg mer bærekraftig. Et viktig steg mot å bli en mer bevisst forbruker er å kjøpe mindre nytt og skifte fokus til en mer tidløs garderobe, bygget med baseplagg av god kvalitet, som kan leve sesong etter sesong.

Capsule-kolleksjonen er produsert i deilig merinoull og merinoull/ Tencel TM, og alle plaggene er Svanemerket*. Ull er et naturmateriale med unike kvaliteter, også når det kommer til bærekraft. Ull regulerer temperaturen og kan derfor brukes hele året, og i tillegg er det naturlig bakteriehemmende og trenger lite vask og stryking.

«Jeg er lidenskapelig opptatt av løsninger på hvordan man kan få et mer miljøvennlig klesforbruk. Det viktigste er å kjøpe mindre og smartere. Reduce, repair, recycle and resell. Noen plagg må man jo kjøpe nytt, basisplagg som er tett på kropp og som brukes hyppig. Og da synes jeg det er skikkelig kult å få lage gjennomtenkte og tidløse plagg på en etisk og miljømessig forsvarlig måte for Pierre Robert,» sier Jenny Skavlan.

Kolleksjonen kombinerer det beste fra den norske og franske garderoben. Franske kvinner er kjent for sin basegarderobe som alltid er chic, og som varer sesong etter sesong. Norske kvinner er gode på ull. Alle plaggene er designet for å «passe til alt», og for å leve lenge uavhengig av kortvarige trender. Kolleksjonen består av ulike topper, loungewear, en kjole, tilbehør og matchende barneklær - to gensere og en bukse. Tidløst, funksjonelt, og ikke mer enn man trenger!

«Vi har lenge ønsket å jobbe med Jenny Skavlan. Hun er en ambassadør for bærekraftig mote, og vi mente at vi hadde mye å lære av hverandre. Pierre Robert har jobbet med bærekraft i produksjonsleddet siden 2005, og Jenny er kunnskapsrik på bærekraftig bruk og ombruk. Som samfunn må vi bort fra kortvarige trender og «fast fashion». Vi må kjøpe brukt, reparere, og vi må eie færre klær. Da er elefanten i rommet: er det mulig for oss som klesmerke å bidra til at folk faktisk kjøper mindre nye klær? Vi mener svaret er ja. Vi kan tilby tidløse, anvendelige baseplagg av god kvalitet, som gjør det lettere å bruke de klærne du allerede eier i ulike kombinasjoner. Kolleksjonen Jenny har designet for oss er nettopp det, nøkkelplagg du kan bruke til alt, igjen og igjen og igjen. For oss er det starten i jakten på et større mål, vi ønsker nemlig å gjøre det enkelt for alle å kle seg mer bærekraftig,» sier administrerende direktør i Pierre Robert, Tine Hammernes Leopold.

Capsule-kolleksjonen slippes online og i butikker over hele landet 02 september 2019.

Pierre Robert

Pierre Robert har stor fokus på kvalitet og bærekraft i alle ledd, inkludert råmateriale, produksjon, transport, pakning, bruk og resirkulering. De har som mål å jobbe for en mer bærekraftig tekstilindustri, med full åpenhet, mer sirkulærøkonomi og mindre grønnvasking. De jobber tett med alle sine leverandører på produktkvalitet, HMS, miljø- og samfunnsansvar, hvor det stilles strenge krav til arbeiderrettigheter, dyrevelferd og miljø.

90% av Pierre Roberts ullplagg er Svanemerket, hvilket betyr at hele verdikjeden har blitt sertifisert i henhold til krav om miljø og sosiale forhold.

Pierre Robert sine miljøtips: