Oslo Pride: Statsminister Erna Solberg, Oslos Ordfører Marianne Borgen og varaordfører "Kamzy" deltar under regnbuen

Onsdag 22. juni åpner Oslo Prides største samlingssted: Pride Park i Spikersuppa. Statsminister Erna Solberg og varaordfører i Oslo, Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam, deltar under åpningsshowet klokken 20:00.

I tillegg heises regnbueflagget til topps på flaggstengene utenfor Oslo Rådhus av ordfører Marianne Borgen klokken 14:30. Hele Oslos bystyre er invitert med ut til flaggheisingen mens det er pausen i  bystyremøtet.

Klokken 14:30 - ordføreren heiser regnbueflagget på Rådhusplassen

Regnbueflagget blir heist av ordfører Marianne Borgen på Rådhusplassen onsdag 22. juni klokken 14:30 i anledning Oslo Pride. Festivalen ble første gang arrangert i 1974 og har blitt arrangert hvert år siden 1982. Oslo bystyre markerer årets Oslo Pride ved at ordfører Marianne Borgen og Hans Heen Sikkeland, leder for FRI i Oslo og Akershus, sammen heiser regnbueflagg ved Rådhuset.

Ordføreren ønsker velkommen og leder for FRI OA, Hans Heen Sikkeland, vil holde en appell. Bystyrets medlemmer vil være til stede under markeringen.

- Ved at vi som hovedstad heiser regnbueflagget markerer og viser vi tydelig at Oslo er en inkluderende, mangfoldig, solidarisk og raus by. Oslo skal være et trygt sted å være, der vi motarbeider all intoleranse, hat og diskriminering. Oslo kommune har en visjon om at Oslo skal være den beste byen i Norge og Europa for kjønns- og seksualitetsmangfold. Vi er, som vår handlingsplan sier: Stolte Oslo, sier ordfører Marianne Borgen.

Les pressemelding fra Oslo bystyrets sekretariat.

Klokken 15:00 - festivalområdet åpner - Pride Park i Spikersuppa

Oslo Prides største samlingssted: Pride Park i Spikersuppa åpner for publikum klokken 15:00. Her samles hele Norge under regnbuen fra 22. juni til 25. juni. Her møtes lhbtiq-personer, andre skeive og venner av skeive for å feire friheten og mangfoldet. Her møtes folk på tvers av alle aldre, kjønn, kjønnsuttrykk, filer og orienteringer. Tett opptil 60.000 folk var gjennom portene i 2015, og ny besøksrekord forventes i år.

Gratis: Oslo Pride byr på hele 63 ulike og gratis kulturarrangementer i løpet av fire dager i Pride Park; konserter, show, quiz og mye annet er på programmet. Den største artisten som inntar Pride Park midt i hjertet av Oslo er den svenske rap-stjernen Silvana Imam. Imam går på hovedscenen fredag 25. juni.

Med hjelp om lag 300 frivillige skaper Oslo Pride i Pride Park (se kart over festivalområdet i Spikersuppa) en oase av frihet. Her skapes en park hvor fest og fokus på menneskerettigheter og politikk går hånd i hånd. I Pride Park er lhbtiq-personer og andre skeive i fire dager majoriteten.

Klokken 20:00 - Pride Park-åpning ved statsminister Erna Solberg

Statsminister Erna Solberg og Oslos varaordfører Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam holder begge åpningsappell under showet som starter klokken 20:00 på hovedscenen.

Pride Parks offisielle åpningsshow ledes i år av drag-gruppa X-Dolls. I tillegg til å lede åpningsshowet byr X-Dolls på drag, kostymer, dans og humor i bøttevis. Under åpningsshowet opptrer artister som Margaret Berger, The Hungry Hearts feat. Lisa Dillan, Vokando, og Espen. Espen, som er fra Salangen i Troms, opptrer med det som er årets offisielle pridelåt "Werk Like Beyoncé".

Alle arrangement i Pride Park 22. - 25. juni - LES MER!

Fakta:

• Oslo Pride er Norges største skeive festival. Festivalen varer i ti dager, fra fredag 17. juni til søndag 26. juni.
  • Festivalens tema og røde tråd i de fleste arrangement er i år «Solidaritet».
  • Oslo Pride planlegges og gjennomføres basert på frivillighet.
  • Pride House er festivalens arena for debatt og politikk. Flere debatter, foredrag og workshops arrangeres tom fredag 24. juni i Eldorado Bokhandel. Gratis inngang på Pride House!
  • Pride Park arrangeres i Spikersuppa, midt i hjertet av Oslo, fra og med onsdag 22. juni til og med lørdag 25. juni. Gratis inngang.
  • Oslo Prides parade er det store høydepunktet for mange. Alle er velkomne; skeive, venner av skeive, familie og alle andre. Om lag 25000 personer deltok i paraden i 2015, på det som er den største folkefesten i Oslo by etter 17. mai-feiringen hvert år. I paraden feires friheten og det utvises livsglede på tvers av alle aldre, kjønn, kjønnsuttrykk, filer og orienteringer.
  • Etter ti dager med festival avrundes det hele med regnbuemesse i Oslo Domkirke søndag 26. juni.
  • Oslo Pride er Norges største pride-festival, og er et ti dager langt friminutt for lhbtiq-personer. Oslo Pride er festivalen tidligere kjent ved navnet Skeive dager.

Om Silvana Imam: Den lesbiske, feministiske, anti-nazistiske rapperen Silvana Imam har tatt hele Sverige med storm og har det siste året opplevd et prisdryss som er få artister forunt. I tillegg til årets artist på Grammis i 2016 og ”årets homo/lesbe/bi” på QX Gay-galla i 2015, er Imam kåret vinner av svenske P3 Guld 2016: ”Guldmicken”. Sveriges Radio skrev da: ”Urkraften Silvana Imam ger allt på scen. Då blir man också framröstad till årets bästa liveartist av P3:s lyssnare”. Høsten 2015 ble Imam også hedret med prisen Årets Tekstforfatter av Musikförläggarnas förening.

I tillegg til Silvana Imam opptrer, for å nevne noen,
 artister som Lovespeak, Biru Baby, Margaret Berger, Charlotte Audestad, Whales & This Lake, Mariann Rosa, Ray Noir, Pappasaft, Amini, Aukra, Awesomnia,
Linda Vidala i Pride Park på ulike tidspukter i perioden 22. - 25. juni. Velkommen til folkefest!

Les mer om artistene publikum kan oppleve GRATIS i Pride Park her!

• mariann rosa
  • whales & this lake
  • espen
  • voi voi