​Sniktitt på Oslo Pride 2015

Ny logo, video og blogg er lansert. Og til Pride Park kommer Sandra Kolstad, det blir MKGP 2015 med Comtesse von Lüderitz og konsert med Kuuk.

Oslo Pride arrangerte i helgen Release Party 2015 på Sentrum Scene. I den forbindelse ble det sluppet en rekke nyheter om festivalen som går av stabelen 19. – 28. juni til sommeren.

Ny Logo og video

Den første nyheten som ble sluppet var Oslo Prides nye logo. Logoen er designet av Oslo Prides eget designteam som består av Øyvind Bø, Stiann J. F. Bredesen og Øyvind Blindheim.

Andre nyhet presentert i helgen var Oslo Prides nye promovideo. Videoen er et kjærlighetsfylt tilbakeblikk på pride-uka i Oslo. Det er firmaet Who Dares som har laget videoen for Oslo Pride. Videoen som ble sluppet på Oslo Prides nye facebook-side i helgen nådde på kort tid over 12.000 mennesker. Se videoen på Youtube:

I løpet av helgen ble det også sluppet tre nyheter om programmet i Pride Park (24. – 27. juni).

Sandra Kolstad

Til Pride Parks offisielle åpningsshow har Oslo Pride booket Sandra Kolstad, som er aktuell med sitt tredje album «Zero Gravity State Of Mind», som ble utgitt i november i fjor. Da skrev VGs anmelder: ”Sjangertøyer Kolstads to første album utforsket og utvidet premissene for kjølig maskinell åttitallspop. Hennes tredje er derimot varmt, organisk og nesten menneskelig.” Kolstad blir en del av Pride Parks offisielle åpningsshow (onsdag 24. juni).

Melodi Kvasi Grand Prix

I Pride Park torsdag 25. juni blir det så Melodi Kvasi Grand Prix med Comtesse von Lüderitz, aka Desirée Hafstad. I følge Comtesse von Lüderitz blir MKGP 2015 i Pride Park det siste showet som Comtessen setter opp noen gang og det er klart for et Kvasi show med høydepunkter fra alle tidligere års show.

Konsert med Kuuk

I helgen ble det også klart at Oslo Pride har booket rap-duoen Kuuk til konsert i Pride Park i sommer (fredag 26. juni).

Den eksplosive, aggressive og konfronterende rap-duoen har etter debuten på Øya i 2013 spilt på scener som Blå, Parkteateret og Rockefeller, samt flere norske festivaler. Med eksplisitte tekster, basstunge beats, et forrykende sceneshow, til tider provoserende scenepersonligheter – og ikke minst smått forstyrrende musikkvideoer – er Mira Berggrav Refsum og Ragna Solbergnes – KUUK – på alles lepper.

Oslo Prides blogg lansert

Siste nyhet kom så mandag kveld. Da ble Oslo Prides aller første blogginnlegg publisert. Med bloggen planlegger Oslo Pride å gi publikum alt fra "behind the scenes"-materiale, forskjellige typer videoer og bilder.  I tillegg er en lang rekke kjente og ukjente mennesker er invitert til å gjesteblogge om årets tema for Oslo Pride – kjønn – eller om et godt Oslo Pride-minne.

Dersom du ønsker å gjeste Oslo Prides nye blogg, er du hjertelig velkommen til å kontakte bloggansvarlig Martine Johansen på blogg@oslopride.no.

• video
  • mkgp 2015
  • comtesse von lüderitz
  • oslo pride logo
  • pride
  • who dares
  • øyvind blindheim
  • stiann j. f. bredesen
  • øyvind bø
  • martine johansen
  • melodi kvasi grand prix
  • kuuk
  • sandra kolstad
  • blogg

Oslo Pride er Norges største pride-festival, og er et ti dager langt friminutt for lhbtiq-personer. Oslo Pride er festivalen tidligere kjent ved navnet Skeive dager.

Hvert år mot slutten av juni inviterer Oslo Pride hele Norges og Nordens befolkning til ti dager med feiring av frihet og mangfold i Oslo.

I 2015 foregår festivalen fra 19. - 28. juni. Gjennom ti dager samles og møtes vi i Oslo, spesielt på Pride House på Litteraturhuset (19. - 21), i Pride Park på Rådhusplassen (24. - 27. juni) og på Rockefeller, som er arena for Kvinnekvelden (26. juni) og Skeiv Natt (27. juni).

Festivalen avsluttes hvert år med Norges største folkefest (etter 17. mai) - paraden gjennom Oslos gater - i 2015 lørdag 27. juni. I 2014 deltok over 20.000 stolte lhbtiq-personer i paraden, og langs paraderuten møtte hundretusenvis av mennesker opp for å feire kjærligheten.

Under Oslo Pride møtes skeive, venner av skeive, det sivile samfunn og politikere til en miks av debatt og fest, for å oppleve kultur og sosialt samhold.