Velkommen til Oslo Pride 2019

Oslo Pride er Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den man er. Finn ut mer om Oslo Pride og skaff deg media / presse akkreditering hvis du skal inn på våre arenaer. Årets festival foregår 14. juni – 23. juni 2019.

Om Oslo Pride

I 2018 hadde festivalen 77 000 besøkende i Pride Park og 15 000 besøkende på debattarenaen Pride House og på kunstutstillingen Pride Art. Paraden hadde rekordoppslutning med nesten 45 000 deltagende og rundt 250 000 tilskuere.

- Oslo Pride er en årlig ti dager lang festival hvor alle får være akkurat den de er. Årets festival kommer til å ha fokus vår skeive historie og dette vil være i sentrum på flere av våre arrangementer. Oslo Pride er langt mer enn kun fest og en feiring. Festivalen består av debatter om temaer som engasjerer, foredrag som gir deg et innblikk og kunst som både rører og provoserer. Vår historie er full av mangfold og det skal Oslo Pride vise. For å få til alt dette her, står flere hundre dedikerte frivillige på for å organisere hele festivalen. Frivillighet er en av de viktigste grunnstenene i Oslo Pride og uten dem, hadde ikke dette vært mulig, sier festivalsjef Fredrik Dreyer.

Årets fokus

I 2019 er det 50 år siden opprøret utenfor det skeive utestedet Stonewall Inn i New York City. Det tre dager lange opprøret regnes som startskuddet for den moderne pridebevegelsen i vesten, og i anledning jubileet vil årets festival fokusere på vår historie. Dette vil være i sentrum for alle de ulike delene av festivalen, både Pride Park, Pride House og Pride Art. Her vil man belyse de ulike sidene av skeiv historie gjennom debatter, kulturelle arrangementer, kunst og mer.

Media / Presse akkreditering

All presse og annen media som kommunikasjonspersonell eller lignende som skal delta på Oslo Pride 2019 inne på våre arenaer (Pride Park, Pride House og Pride Art), må registrere seg på forhånd (Dette gjelder IKKE for paraden). Uten dette, vil du ikke få tillatelse til å intervjue, ta bilder og/eller video inne på våre arenaer. Dette er for å sikre sikkerheten til våre gjester, slik at vi har en oversikt over media / presse som befinner seg inne på arenaene. I det usannsynlige tilfellet at det oppstår negative hendelser mellom den med akkreditering og publikum, forbeholder Oslo Pride seg retten til å ta tilbake denne akkrediteringen.

Oslo Pride prioriterer presse, kommunikasjonspersonell tilknyttet standholdere i Pride Park/Art/House og non-profit organisasjoner. Frilansfotografer/frilansjournalister uten distribusjonsavtale vil IKKE få utstedt akkreditering.

Fyll ut skjema (ekstern lenke og skjemaet er på engelsk).

Pride Parade - 22/06/19

Bilder fra Oslo Pride parade 2018. Foto av Hedda Marie Westlin / Oslo Pride.

I 2018, etter ni dager med Pride og nesten 200 ulike arrangementer i hele Oslo, samlet paraden utrolige 45 000 deltakere og over 250 000 tilskuere. I år er paraden på lørdag 22. juni. Den starter klokken 13.00 på Grønland i Oslo og avsluttes i Pride Park et par timer senere.

Paraden viser solidaritet med alle de som ikke kan gå, er en politisk markering av mangfoldet som Oslo Pride representerer, og en feiring. Den består av frivillige bidrag med musikk, kostymer, engasjement og kjærlighet. I paraden skal alle føle seg velkommen, trygge og som del av en familie som støtter hverandre.

Arenaer

Pride Park (Spikersuppa) - Onsdag 19. juni til lørdag 22. juni

I Pride Park opplever du nasjonale og internasjonale artister, show i alle sjangre på tre forskjellige scener, noen av landets beste DJs i barene, en rekke forskjellige aktører på stand, masse kultur og et myldrende folkeliv. Alle skal føle seg hjemme – uansett legning, bakgrunn, kjønn eller identitet.

Youngstorget

Bilde: 3D illustrasjon av hvordan arenaene på Youngstorget vil se ut under årets festival.

Pride House (Youngstorget) - Lørdag 15. juni til fredag 21. juni

Pride House synliggjør bredden i den skeive kulturen gjennom debatter, foredrag, workshops og ulike kulturuttrykk. Pride House 2019 er åpent fra lørdag 15. til fredag 21. juni.

Siden 2011 har Oslo Pride og FRI Oslo og Akershus stelt til Pride House sammen med utallige små og store organisasjoner og stemmer i Norge og Norden. Her løfter vi bevisst frem debatter som ellers blir hysjet ned eller ignorert. Det er en partipolitisk nøytral arena hvor vi skaper et rom for å synliggjøre mangfoldet av kjønn, identitet og seksualitet.

Pride Art (Youngstorget) - Fredag 14. juni til søndag 23. juni

Pride Art er Oslo Prides arena for kunstformidling og Norges største og viktigste skeive utstilling. Pride Arts overordnede mål er å bidra positivt til økt forståelse for skeive menneskers liv og virkelighet, samt holdningsendring gjennom åpenhet og det sterke verktøyet som er kunst i kampen mot diskriminering og fordommer. Utstillingen er en plattform for skeiv kunst gjennom et dynamisk fellesskap av kunstnere hvor amatører og profesjonelle deltar på lik linje for å etterstrebe størst mulig reelt mangfold.

• skeive dager
  • lgbt