www.europride2014.com er lansert

– Når vi i dag lanserer vår nye hjemmeside, www.europride2014.com, er det med spesielt ett mål i sikte: Å trekke europeere til Oslo, sier Stein Runar Østigaard, leder av Skeive dager/Oslo Pride.

20. - 29. juni 2014 er Oslo Pride vertskap for EuroPride. Oslo tar over stafettpinnen fra Marseille, som arrangerte EuroPride i 2013.

– Å arrangere EuroPride betyr flere folk, mer oppmerksomhet, større og flere fester og debatter. Alt blir større og viktigere. Og kanskje blir EuroPride 2014 i Oslo spesielt viktig nå som vi ser at lhbt-rettigheter er på vikende front i flere europeiske land, som i vårt naboland Russland. Med  EuroPride har vi, Oslo Pride, Norge og Oslo som by, sjansen til å sette menneskerettigheter ordentlig på den internasjonale agendaen, sier Østigaard, og fortsetter:

– Med et alvorlig bakteppe skal vi arrangere tidenes festival, med større og bedre Pride park på Rådhusplassen, et grensesprengende Pride house på Litteraturhuset og i Kulturhistorisk museum sine lokaler, og, ikke minst, med en parade folk sent vil glemme.

Sentralt i markedsføringen av neste års store begivenhet i hovedstaden, står VisitOSLO.

– Med VisitOSLO på laget har vi gjennom hele 2013 promotert EuroPride 2014, i mange europeiske byer. Det er vi sikre på vil gi gode resultater, sier Østigaard.

På europride2014.com kan folk allerede nå melde sin interesse for å være med som frivillig, og det er mulig å melde inn sine arrangement.

– I fjor ble det meldt inn over 150 arrangement, og med EuroPride på trappene forventer vi at antallet innmeldte events vil øke betraktelig i 2014. Hele Norge og Oslo by er herved invitert til å delta, sier Petter Ruud-Johansen, kommunikasjonsansvarlig i Oslo Pride.

Hjemmesidens hovedspråk er engelsk (og norsk). Siden er forløpig oversatt til spansk, mens både russisk og tysk versjon er under utarbeidelse.

– Vi mener vi har jobbet fram en oversiktlig side, som vi håper vi bidra til å trekke folk fra hele Europa til Oslo til sommeren, avslutter Ruud-Johansen.

www.europride2014.com

• visitoslo
  • europride2014

Oslo Pride is the largest Pride festival in Norway, and in 2014 we are the hosts of EuroPride.  EuroPride in Oslo will be held from Friday 20th June to Sunday 29th June 2014.

During our ten-day festival, we shall through art, culture, politics and parties set human rights and lhbtiq issues on the agenda.

When we, Oslo Pride, organize EuroPride in 2014, we build the festival around our large events (with free admission) – Pride Park, Pride House and Pride Parade. That our main events are free is important to us, because we want the festival to be accessible for everyone