P4 Radio med ny logo

Etter 20 år med samme designprofil skifter P4 Radio nå ut logoen sin. Dette kunne ha blitt traumatisk for én av de P4-ansatte som er så glad i den gamle logoen at han har valgt å tatovere den på sin egen kropp.

Da P4 mistet sin første konsesjon i 2002 berørte det mangeårige P4-ansatte Olav Fostås så kraftig at han ønsket å markere sitt opprør en tydelig måte. Løsningen ble at han like godt tatoverte P4-logoen - med lydbølgene og det hele - på overarmen. – Historien er så enkel som at en tatovering ikke kan tas bort, sier Olav i dag. – Det er like vanskelig å fjerne den som det er for en kulturminister å legge ned radiokanalen som over én million mennesker elsker å lytte til hver eneste dag, legger han til.

Må kanskje tatovere den nye logoen

Olav har hele tiden vært klar over at logoen kunne bli endret i fremtiden, men det ser han ikke som noe problem. – Da jeg tatoverte meg var logoen allerede 10 år gammel, sier han. – Det er fint at vi skifter ut logoen nå, og jeg liker den nye veldig godt. Men den gamle logoen på armen min vil alltid være et minne om det som skjedde for over ti år siden, sier Olav Fostås.

Behov for ny logo

–I forbindelse med lanseringen av P4s nye DAB-kanal, P6 Rock var det naturlig også å se på en ny logo for moderkanalen, sier markedssjef i P4, Charlotte Førli. Logoen trengte en oppdatering for å på best måte møte de nye visuelle mulighetene som har åpnet seg innen digital radiodistribusjon. Med den nye logoretningen markerer vi inngangen til en radiohverdag hvor både kanalprofil og programledere blir mer synlige visuelt. I tillegg ønsket vi å skape en merke- og kanalarkitektur som syneliggjorde et slektskap på tvers av våre radiokanaler.

Selve utformingen av logoen er det Grid Design som står bak. Grid bestemte seg tidlig for at de ønsket å beholde mange av elementene i den gamle P4-logoen, men at de trengte å revitaliseres, sier Thomas Higgins hos Grid. -Selve basisformen har opphav i bokstaven P, som i den gamle logoen er formet som en note, men den er nå gjort om til en lydboble for å gjenspeile at musikken og de gode programlederne spiller en sentral rolle hos P4, sier han.

-I P4 gleder vi oss nå til vise frem den nye logoen på ulike arenaer sammen med våre mange samarbeidspartnere innen norsk idrett og kulturliv. Både OL og Ski-VM i Kollen står for tur. Vi håper at våre trofaste lyttere tar godt i mot den nye kanallogoen og at de gjenkjenner noen av elementene fra den gamle. Olaf Fostås har selvsagt allerede fått tilbud om å få sponset tatovering av den splitter nye P4-logoen der han måtte ønske det, ler markedssjef i P4, Charlotte Førli.

For mer informasjon kontakt Charlotte Førli, markedssjef P4, mobil: 93 41 30 70

• app
  • p4 app
  • trygve rønningen

P4 er Norges største kommersielle riksdekkende radiostasjon. Kanalen sender i det femte
riksnettet, det såkalte FM5-nettet, på konsesjon fra Kulturdepartementet. Kanalen har sitt
hovedkontor på Lillehammer, med regionkontorer i Oslo, Bergen, Kristiansand og Tromsø.
P4-gruppens kanaler består av P4 Radio hele Norge, P5 Hits, Klem FM og P6 Rock.

P4 er heleid av Modern Times Group. Ansvarlig redaktør: Trygve Rønningen