P8 Pop – endelig en radiokanal for alle som elsker 80-tallet!

Pressemelding   •   sep 15, 2014 07:10 CEST

P4-gruppens splitter nye nisjekanal – P8 Pop – er i sin helhet viet all den beste musikken fra 80-tallet. På kanalen blir det gjenhør med artister som Milli Vanilli, Madonna, Rick Astley, Men at Work, Soft Cell og Salt-N-Pepa for å nevne noen. Det blir 80-tallsbonanza 24 timer i døgnet 7 dager i uka, kun avbrutt av nyhetsinnslag og reklame. Her kan man drømme seg tilbake til tider med syrevaska jeans, BALL-gensere, tupert hår, et tonn hårgele, puls-vanter, leggvarmere, The Breakfast Club, Pat Sharp og Pusur-dagbøker.

Bare på P8 Pop

80-tallsballet startes med et eksklusivt gjenhør med radiolegenden Casey Kasems "American Top 40"-sendinger fra 80-tallet. Fra mandag 15. september sendes nemlig de originale AT40-sendingene i sin helhet, mellom klokken 10 og 22.

- Det blir et 12 timers radiomaraton med gamle AT40-sendinger hele den første uken, og deretter faste sendinger hver helg, sier programsjef i P8, Espen Thorpe. Han er svært stolt over å ha fått tak i denne eksklusive radiogodbiten for alle som elsker 80-tallsmusikk. - Flere stasjoner i USA har i det siste begynt å sende 80-tallutgaver av AT40 for å ta lytterne med på en ukentlig tur ned memory lane, og da er det gøy at P8 Pop som eneste norske radiokanal har fått muligheten til å gjøre det samme, sier Thorpe.

På 80-tallet var American Top 40 med Casey Kasem verdens mest hørte radioprogram, og showet ble sendt av hundrevis av radiostasjoner over hele kloden i nesten fire tiår. Her hjemme kunne man høre «The countdown» hver uke på Nato-radioen eller på Radio Ung Oslo.

Blir kanskje gravlagt i Norge

Etter flere års sykdom døde den 82 år gamle Kasem på et sykehus i Washington i sommer. Likevel er radiolegenden ennå ikke gravlagt, og liket hans befinner seg – av alle steder – i Oslo. Det var VG som først kunne fortelle at Kasems kone har fått fraktet sin døde ektemann til Norge fordi hun selv hadde planer om å flytte hit. Kasems barn fra første ekteskap har protestert kraftig på planene om å gravlegge ham i Norge, og derfor er begravelsen foreløpig utsatt, skriver VG.

P8 Pop er en digital radiokanal og kan lyttes til på DAB, nett og mobil.

P4 er Norges største kommersielle riksdekkende radiostasjon med over 2,4 mill. ukentlige lyttere og 1,3 mill. nedlastede radioapper. Kanalen sender i det femte riksnettet, det såkalte FM5-nettet, på konsesjon fra Kulturdepartementet. Kanalen har sitt hovedkontor på Lillehammer, med regionkontorer i Oslo, Bergen, Kristiansand og Tromsø. P4-gruppens kanaler består av P4 Radio hele Norge, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem. P4 er heleid av Modern Times Group. Ansvarlig redaktør: Trygve Rønningen