Intervju med Tikkios CEO, Kjetil Aarseth

Tikkio automatiserer og forenkler arrangement-gjennomføring

Tikkio er en spennende utfordrer til aktørene i billettbransjen for musikk, teater, sport, kino og flere. Tikkio er tuftet på en idé om å lage en løsning som automatiserer, forenkler og senker prisene både for arrangører og publikum. Utover billetthåndtering er Tikkio også en plattform for å tilby alt det andre som er knyttet til et arrangement; mat og drikke, transport, overnatting og mye mer.

Tikkio har lykkes godt og har raskt økt omsetningen siden første fulle driftsår i 2015. I 2016 regner de at mer enn 70 millioner kroner går gjennom løsningen.

En løsning laget av kulturelskere

- Tikkio er utviklet av kulturelskere og bransjefolk. Vi forstår behovene og har utviklet smidige løsninger for både arrangører og publikum. Viktigst er det at vi har tatt på alvor den digitale revolusjonen som preger oss alle og sørget for å automatisere og forenkle i alle ledd. Dette senker prisene og flytter mer omsetning over på de vi lever av – arrangørene og artistene. Disse får mer å rutte med og kan også senke prisene til glede for publikum, sier Kjetil Aarseth, CEO i Tikkio.

Et lønnsomt og vellykket arrangement

Utover god funksjonalitet og lave priser, har Tikkio droppet bindingstiden som preger bransjen for øvrig.
- Jeg kaller det Sting-prinsippet: «If you love somebody, set them free». Som kulturelskere, vil ikke Tikkio tvinge våre kunder til å bli om funksjonalitet og prisnivåer ikke holder mål. Dette har vist seg lurt; vi sparer tid på å diskutere vilkår og kan sette i gang med å jobbe sammen for å gjøre arrangementet lønnsomt og vellykket.

Hvordan ser planene deres ut for fremtiden?

- Vi skal fortsette å vokse i Norge. Fremdeles er vi bare en mygg i landskapet, men vi tar markedsandeler hver dag. Vi jobber for en internasjonal lansering i 2017. PayEx sitt internasjonale nedslagfelt gjør de til en god partner også for denne delen av våre spennende utvikling, avslutter Aarseth.

Hva er grunnen til at dere valgte PayEx som betalingsleverandør?

- Vi så tidlig at hvis vi skulle automatisere og effektivisere, måtte det skje i alle ledd. Utbetalinger av inntekter må skje til rett tid og gnissinger på disse områdene er negativ energi for alle parter. Vi var ute etter en aktør som var villige til å satse på en liten aktør som oss, det gjorde PayEx til gangs. Vi hadde det vondt sammen noen uker og måneder for å rigge opp en ideell løsning for oss, men høster nå fruktene av jobben som ble gjort. Tidligere brukte vi 3 dagsverk i uka på å håndtere utbetalingene til arrangørene, med Payex, er vi nå nede på rundt en time – og dette er stikkprøver for å kontrollere at utbetalinger og rapporter er kjørt som de skal, sier Aarseth

Skal du arrangere en konsert, et julebord, et seminar eller noe annet?

Gå til www.tikkio.com/organizer og registrer en arrangørkonto og begynn å legge inn ditt arrangemement. Ønsker du kontakt med Aarseth, så treffer du ham på +47 90 56 24 44

• Underholdning

• supermerchant