Mer penger til kjøkken på sykehjem

Nyhet   •   okt 03, 2019 11:20 CEST

Pensjonistforbundet er glad for at regjeringen vil bruke penger på å få kjøkkenet tilbake til sykehjemmene. - - Vi oppfordrer alle lokallag og eldreråd til å jobbe for at deres kommune bruker det nye tilskuddet, sier generalsekretær Harald O. Norman.

- Pensjonistforbundet har i en årrekke kjempet for å få kjøkkenet tilbake på sykehjemmene. Derfor er vi glade for at regjeringen nå har fått på plass et tilskudd som kan hjelpe kommunene med dette, sier generalsekretær Harald Olimb Norman.

I statsbudsjettet for 2020 vil regjeringen sette av 400 millioner kroner over fire år til å bygge eller pusse opp kjøkken på sykehjem. I tillegg får kommunene momskompensasjon, slik at staten vil dekke 60 prosent og kommunenes andel blir 40 prosent. Tilskuddet forvaltes av Husbanken og kommunene kan søke midler fra 1. oktober i år.

Pensjonistforbundet er opptatt av å heve kvaliteten på måltidene på sykehjemmene. Vi har nok forskning som viser hvorfor dette er viktig, nå er det tid for handling! For å bidra inn i dette arbeidet har vi sammen med Fagforbundet utgitt et hefte med gode eksempler på hvordan kommunene kan organisere produksjon og tilberedning av bedre måltider.

- Vi oppfordrer alle våre lokallag og alle eldreråd til å jobbe for at deres kommune tar i bruk det nye tilskuddet. Vårt hefte viser fordelene ved å tilbakeføre kjøkkenet til sykehjemmene. Bruk eksemplene der til å overbevise lokalpolitikerne, sier Norman.