- Holder pensjonistene for narr

- Regjeringen holder 1,1 millioner alderspensjonister og uføretrygdede for narr og ignorerer Stortinget når de ikke legger frem en egen melding om trygdeoppgjøret i forbindelse med Statsbudsjettet. Det er skammelig, sier generalsekretær Harald Olimb Norman i Pensjonistforbundet.

I juni i år vedtok Stortinget at trygdeoppgjøret skal behandles med en egen melding. Og at den skal legges frem i forbindelse med statsbudsjettet høsten 2016. Men nå bekrefter Arbeids- og sosialdepartementet at meldingen om trygdeoppgjøret ikke blir lagt fram samtidig med statsbudsjettet. «Meldingen vil bli lagt fram i løpet av høsten», opplyser departementet, uten å ville angi når det er.

Trygdeoppgjøret gjennomføres vanligvis i mai, men fra i år la regjeringen om rutinene, slik at oppgjøret ikke skulle til Stortinget til orientering. Dermed mistet landets nasjonalforsamling muligheten til å behandle trygdeoppgjøret politisk.

Derfor fremmet stortingsrepresentant Kirsti Bergstø fra SV et representantforslag om at trygdeoppgjøret skal behandles av Stortinget. Mindretallet (SV, Ap, Sp) ville at trygdeoppgjøret skulle behandles om våren, etter at oppgjøret var ferdig, mens flertallet (H, FrP, V) ville ha oppgjøret lagt frem som en melding om høsten i forbindelse med statsbudsjettet.

- For oss er det viktig at landets nasjonalforsamling får trygdeoppgjøret til behandling. Vi hadde helst sett at det skjedde på våren, men har akseptert at flertallet på Stortinget ville noe annet. Fordelen med framleggelse om høsten er at det skjer samtidig som regjeringen legger frem anslag på pris-, lønns- og pensjonsvekst i forslag til statsbudsjett. Men nå får vi tallene, uten å se det i sammenheng med politikken bak som en melding vil gi. Det er arrogant av regjeringen å ignorere Stortingets vilje, og respektløst overfor landets pensjonister, sier generalsekretær Harald Olimb Norman.

• politikk