​- Mye bra med Aps plan for bedre eldreomsorg

I dag lanserte Arbeiderpartiet en plan for hvordan de vil gjøre eldreomsorgen bedre, om de kommer i regjering etter valget til høsten. – Det er mye bra i denne planen, men jeg savner et sterkere fokus på eldrerådene, sier generalsekretær Harald Olimb Norman.

- Det er mye i denne planen som tangerer Pensjonistforbundets krav til de politiske partiene inn mot valget. Blant annet at kommunene får en økonomi som gjør at de kan drive god eldreomsorg. Og jeg jubler over løfte om en milliard til velferdsteknologi over fire år. Dette er noe Pensjonistforbundet er opptatt av, og noe vi har presset på for å få til en satsing på. Og ikke minst er det viktig at velferdsteknologien skal tas i bruk og utvikles sammen med eldre, sier generalsekretær Harald Olimb Norman.

For Pensjonistforbundet er opptatt av at velferdsteknologien ikke skal gå på bekostning av nødvendig omsorg. – Velferdsteknologi-milliarden tar vi æren for. Vi har kurset mer enn 200 eldre over hele landet som velferdsteknologiambassadører, sier Olimb Norman.

Men…

Generalsekretæren er også fornøyd med forslaget om bedre samhandling med pårørende, boligpolitikk, satsing på forskning på eldreomsorg og bedre omsorg i livets siste fase.

- Dette er bra, men det må komme et sterkere fokus på eldrerådene, pensjonistorganisasjonene og styrke trepartssamarbeidet. Eldre er dårligere representert i de demokratiske organene. Derfor er eldrerådene viktige, og de må brukes, understreker Harald Olimb Norman.

Pensjonistforbundets krav

Pensjonistforbundets krav foran valget i høst er:

1.  Forhandlingsrett for pensjon
  2.  En kommuneøkonomi som sikrer god eldreomsorg
  3.  Slippen tilbake for de som ønsker det
  4.  Enerom på sykehjem for alle som vil
  5.  Økt satsing på Den kulturelle spaserstokken
  6.  Økt satsing på aktivitetssentre og velferdsteknologi

• Borgerinnflytelse

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og uføretrygdede med 225 000 medlemmer. Hovedsaker er forhandlingsrett for pensjon og trygghet i alderdommen. Jan Davidsen er forbundsleder.