Utvider åpningstiden for Bekymringstelefonen

I en periode framover vil Pensjonistforbundets Bekymringstelefon være åpen syv dager i uken kl. 08.00-20.00. - Vi vet at mange eldre føler seg ekstra ensomme og isolert i disse dager, og vil gjerne bidra til å lette situasjonen, sier generalsekretær Harald Olimb Norman.

Bekymringstelefonen er en godt etablert tjeneste som har vært i virksomhet siden 1. mars 2009. Hvert år får tjenesten økonomisk støtte fra Helse- og omsorgsdepartementet. De som betjener telefonen har faglig bakgrunn fra helse- eller sosialsektor, og de har god erfaring med hva brukerne trenger. De er selvsagt underlagt taushetsplikt.

- Hensikten er først og fremst å gi personer som trenger det en samtalepartner som de kan dele tanker og bekymringer med. I denne situasjonen kan vi også bidra med å finne svar på spørsmål, vi vet jo at mange eldre ikke er like digitale som andre, sier Norman.

Nummeret du kan ringe er 94 85 60 04. Pensjonistforbundet vil gå tilbake til vanlig åpningstid, kl. 9-14 mandag-fredag, når situasjonen normaliserer seg.

• Velferd

• eldreomsorg
  • pensjonistforbundet

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og uføretrygdede med 250 000 medlemmer. Hovedsaker er forhandlingsrett for pensjon og trygghet i alderdommen. Jan Davidsen er forbundsleder.