Gianni Zonin æres av Wine Enthusiast magazine

Gianni Zonin æres av Wine Enthusiast magazine

Styreformann i Casa Vinicola Zonin, Gianni Zonin, mottok denne uken Lifetime Achievement Award av magasinet Wine Enthusiast under deres årlige prisutdeling i New York.

Gianni Zonin regnes for å være én av de største pionerne innen vinindustrien og hedres nå for sitt bidrag gjennom en lang karriere. Hedersprisen deles ut til enkeltpersoner som har gjort fremragende prestasjoner i vinens verden og har tidligere blitt tildelt store navn som Miguel Torres, Baron Eric de Rothschild, Piero Antinori og Robert Mondavi.

En pioner gjennom 50 år

"Gjennom en lang profesjonell karriere som strekker seg over mer en 50 år, og med en innovativ internasjonal visjon, kan Gianni Zonin vise til en rekke enestående prestasjoner", uttalte Wine Enthusiast redaktør og utgiver, Adam Strum. Han understreker videre at det å være den første til å se utover sin egen italienske region som Gianni Zonin har gjort, samt å utnytte muligheter i fremmede markeder som Kina og Amerika, virkelig er kjennetegnet på en ekte pioner.

Gianni Zonin ble født i 1938, i Gambellara, nord i Italia. Deretter gikk veien videre til studier og et diplom i Ønologi fra Enological Institute of Conegliano Veneto. I 1957 begynte han sin karriere i Casa Vinicola Zonin, familiens vingård, som ble grunnlagt i 1821. Han ble senere president i selskapet i en alder av bare 29 år. I løpet av sine 56 år i lederstolen har han drastisk utvidet selskapet gjennom anskaffelsen av ni praktfulle eiendommer på totalt 2000 hektar i de syv mest prestisjefylte vinregioner i Italia, samt anlagt en vingård i verdensklasse i Virginia, USA.

Italia i førersetet

I dag har familien Zonin et av de ledende private selskapene innen Europas vinindustri, og sysselsetter 700 personer. Sammen med president Gianni Zonin leder nå også hans tre sønner Domenico, Francesco og Michele hvert sitt område av selskapet; Domenico styrer produksjonen, Francesco salg og markedsføring og Michele er ansvarlig for selskapets økonomi.

I forbindelse med utmerkelsen uttalte Gianni Zonin; "Dette er ikke bare en ære for meg, for min familie og for de som jobber med oss, men også for hele Italia. Dette er en bekreftelse på hvor godt italienerne arbeider i både vindyrking og vinproduksjon."

Pernod Ricard Norway er en av Norges ledende vin- og brennevinsimportører og er datterselskap av franske Pernod Ricard, en av verdens største aktører på vin og brennevin. Pernod Ricard har en sterk porteføje av kjente internasjonale premium merkevarer og opererer i over 70 land i verden.

Pernod Ricard Norway har kjente merkenavn som blant annet ABSOLUT, Havana Club, Jameson, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell i sin portefølje.