Vi presenterer vinneren av Havana Club Cocktail Grand Prix

Vi presenterer vinneren av Havana Club Cocktail Grand Prix

Det var den britiske bartenderen Andy Loudon som vant den 10. utgaven av Havana Club Cocktail Grand Prix. I år ble bartendere fra hele verden utfordret i å delta i Cubas tradisjonsrike cocktailarv ved å skape den neste Cubanske, klassiske cocktailen.

Deltakerne ble bedt om å lage en enkel, høykvalitetscocktail inkludert lokale ingredienser som deltakerne selv handlet inn gjennom det ukelange oppholdet på Cuba. Ved å hente inspirasjon fra verdenskjente cocktails som Mojito og Daiquiri, var det Loudon, fra Satan’s Whiskers i Øst-London, som vant konkurransen med sin Jose Marti Especial cocktail, basert på Havana Club 3 Años, fino sherry og pastis, med lime, sukkerlake og nelliker.

Andre plass gikk til Tysklands Indika Bandula Silva med sin Doña Isabel cocktail bestående av Havana Club 3 Años, Cubansk cordial, rosa grapefrukt, fersk limejuice og Angostura bitters. På tredjeplass finner vi El Cantinero cocktail, skapt frem av Alessandro Palumbo fra Cayman Islands, basert på Havana Club 7 Años, honning, kaffebønner og mynte.

Chris Grøtvedt, Norges deltaker og best blant de nordiske, endte på en fantastisk 8.plass, noe som setter Norge høyt opp på listen som en stor cocktailnasjon.

Finalen fant sted forrige uke (5. juni 2014) på det legendariske hotellet Habana Riviera hvor deltakerne deltok på seminarer og workshops som omhandlet blant annet Cubansk cocktailkultur, kultur og miljø og selvfølgelig også Havana Club. Seminarene ble holdt av noen av verdens dyktigste innenfor brennevin, som Dave Broom, Naren Young, Jared Brown, Anistatia Miller og Maestro Ronero Asbel Morales.

Andy Loudon kommenterte: “Som bartender er jeg godt kjent med Cubas gode rykte innen cocktails, så å bli utfordret i å komme opp med en ny Cubansk verdensklassecocktail som vil bestå tidens test slik som Mojito, Daiquiri og El Presidente var ekstremt spennende. Det intensive programmet på Havana hjalp meg i å forstå Cubansk rom og landets cocktailkultur, mens strendene i Havana og Malecon inspirerte meg til å skape Jose Marti Especial, som gikk godt hjem hos dommerne. Jeg er veldig spent på å se hva kundene hjemme i London syntes om cocktailen og jeg krysser fingrene for at den blir like populær rundt om i verden slik som Mojitoen!”

Jeg oppfordrer alle bartendere til å delta i Havana Club Grand Prix – Det er en unik mulighet til å få ordentlig innblikk i historien og kvaliteten på Cubansk rom, og å oppleve den autentiske, unike kulturen i Havana”

Vinnercocktailen i Havana Club Grand Prix:

#1: Jose Marti Especial - Andy Loudon (Satan’s Whiskers, UK)

40 ml Havana Club 3 Años

4 nelliker

2 ml Ricard

20 ml limejuice

15 ml Tio Pepe sherry

20 ml sukkerlake

Loudon vant over 47 bartendere fra 42 land. Hans vinnercocktail, José Marti Especial, vil bli server i de beste barene i Havana, inkludert La Guarida i tillegg til at den vil bli promoter rundt om i verden.

Havana Club Grand Prix har vært en av de mest respekterte konkurransene blant bartenderne over de siste 20 årene, mye takket være kvaliteten på dommerne som i år inkluderte den globale rom ambassadøren Ian Burrel, El Floriditas’ Alejandro Bolivar, og verdenskjente miksologist, Tony Conigliaro.

Nick Blacknell, International Marketing Director of Havana Club, sier: “Med 42 deltakende land har Havana Club Grand Prix blitt en internasjonal begivenhet for autentisk Cubansk rom og Cubas anerkjente cocktailarv. Den globale cocktailscenen er for øyeblikket veldig dynamisk og med et merke som har en så sterk historie innen cocktail er det helt riktig at Havana Club er i sentrum av det og støtter bartendere som skaper nye cocktailer som kan konkurrere med de klassiske Cubanske cocktailene som er så populære på verdensbasis.

Standarden på konkurransen er ekstrem høy hvert eneste år og dommerne ble igjen imponert over egenskapene til årets finalister, men det var Andrew’s cocktail og hans klare forståelse av Cubansk rom og cocktailkultur gjorde ham til den verdige vinneren.”

-Slutt-

Øvrig informasjon:

Oversikt over landene som deltok på den 10. Havana Club Cocktail Grand Prix:

Argentina, Australia, Bolivia, Canada, Cayman Islands, Chile, Colombia, Cuba, Danmark, Ecuador, Estonia, Finland, Frankrike, Hellas, Hong Kong, Hviterussland, Irland, Italia, Japan, Kina, Kroatia, Kypros, Lithauen, Malta, Martinique, Mexico, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Russland, Saint Martin, Slovakia, Slovenia, Spania, Sveits, Sverige, Thailand, Tjekkia, Tyskland,UK, Østerrike.

Havana Club International S.A.:

• Havana Club er det nest største internasjonale rommerket i verden utenfor USA, med et salg på 3,5 millioner 9-liters kasser. Havana Club eksporteres til 125 land, bortsett fra USA hvor cubanske produkter er utestengt på grunn av importbarrieren.

• I 2009 ble Havana Club rangert som nr. 23 i “The Impact Top 100 Brands”

• Havana Club International S.A. ble etablert i november 1993 av det cubanske selskapet Cuba Ron S.A og det franske selskapet Pernod Ricard Group, med formålet å utvikle merkevaren Havana Club internasjonalt ved hjelp av Pernod Ricards sterke internasjonale distribusjonsnettverk.

• Siden 2003 har Havana Club International S.A. også vært ansvarlig for lokal distribusjonen av Havana Club på Cuba, sammen med andre internasjonale merker i Pernod Ricard porteføljen.

• I 2007 åpnet Havana Club International S.A. sitt nye destilleri i San José for å møte den økte etterspørselen etter lagret rom.

• Internett: www.havana-club.com, www.havana-cultura.com og www.havana-cocteles.com

For mer informasjon:

Richard Düring

Brand Manager

E-mail: richard.during@pernod-ricard.com

Pernod Ricard Norway er en av Norges ledende vin- og brennevinsimportører og er datterselskap av franske Pernod Ricard, en av verdens største aktører på vin og brennevin. Pernod Ricard har en sterk porteføje av kjente internasjonale premium merkevarer og opererer i over 70 land i verden.

Pernod Ricard Norway har kjente merkenavn som blant annet ABSOLUT, Havana Club, Jameson, Jacob’s Creek, Ballantine’s, Chivas Regal, Beefeater og Martell i sin portefølje.