Afrika vil bekjempe sult

Matmangel i Afrika sør for Sahara truer livene til millioner av barn, advarer Plan Norge. Søndag samles afrikanske og internasjonale ledere for å finne ut hvordan de kan stanse de gjentagende matkrisene i Afrika innen 2025.

Det er den Afrikanske Union, FNs mat- og landbruksorganisasjon (FAO) og Lula Institute i Brasil som står bak toppmøtet i Addis Abeba i Etiopia fra 30. juni til 1. juli. Målet er å bli enige om strategier og prinsipper for å hindre matkriser og sultkatastrofer i Afrika. Plan er glade for dette initiativet og håper at afrikanske myndigheter gir kampen mot matkriser topprioritet, og setter barn og kvinners behov på topp i alle tiltak.

Ifølge Verdens helseorganisasjon, WHO, er underernæring direkte eller indirekte årsaken til at 3,5 millioner barn dør i Afrika hvert eneste år. I motsetning til andre steder i verden har antallet mennesker som mangler mat økt i Afrika det siste tiåret.

— Underernæring og matkriser går hånd i hånd. Barn er særlig sårbare i slike situasjoner. Allerede er 3,1 millioner barn i fare for å bli akutt underernærte i Sahelregionen i Vest-Afrika, forteller Helen Bjørnøy, generalsekretær i Plan Norge.

Matmangel truer økonomisk vekst

En rapport fra Verdensbanken anslår at økonomiene i det sørlige Afrika vil vokse med om lag fem prosent hvert år de neste to årene, en vekst som overgår det globale gjennomsnittet. Dersom det ikke blir satt i gang drastiske tiltak for å utrydde matkrisene i Afrika, vil det kunne stagnere den økonomiske veksten som kontinentet har hatt de seneste årene.

— Tall fra FN viser at et land som Uganda taper rundt 5,4 milliarder kroner årlig på grunn av underernæring. Det tilsvarer fem prosent av landets brutto nasjonalprodukt. Trusselen om stans i økonomisk vekst gir landene et unikt insentiv til å ta et krafttak for å bekjempe matkriser og underernæring, påpeker Bjørnøy.

Les mer om rapporten her

— Matkriser og underernæring er en dødelig kombinasjon. Sammen utgjør de en stille tsunami som allerede har tatt livet av millioner av mennesker. Vi trenger nyskapende og langsiktige tiltak for å kunne gjøre noe med årsaken til problemene. Plans erfaring er at samarbeid basert på lokale initiativer er nøkkelen til å finne gode og bærekraftige løsninger.

Gjennom flere sentre som jobber for å forebygge og behandle underernæring og matmangel både før, under og etter katastrofer, har Plan støttet hundretusener av mennesker som trenger matvarehjelp. I Burkina Faso, Mali, Niger, Senegal og Kamerun har organisasjonen hjulpet over 300 000 mennesker siden 2011, flesteparten av dem er barn.

En utfordring med hyppigere matkriser

Matkrisene i Afrika har kommet med kortere og kortere mellomrom de siste årene. På Afrikas horn manglet 13 millioner mennesker mat i 2011.FN og andre hjelpeorganisasjoner måtte da bidra i Sudan, Sør-Sudan, Djibouti, Somalia, Kenya og Uganda for å hjelpe dem som var rammet.

I Sahelområdet i Vest-Afrika var det matkriser i 2005, 2008 og 2010. I fjor var 18 millioner mennesker rammet av matmangel og i år vet vi allerede at rundt 10,3 millioner mennesker i ni vest-afrikanske land kommer til å ha for lite å spise (Senegal, Gambia, Mauritania, Mali, Burkina Faso, Niger, Tsjad, Kamerun).

– Innbyggerne i denne regionen lever på kanten av stupet og det skal lite til før de blir hardt rammet. Etter hver krise forsøker de å komme seg på beina, men det er umulig så lenge nye matkriser fortsetter å bryte ned det lille de har klart å bygge opp. Antallet mennesker som kommer til å trenge hjelp vil bare øke hvis vi ikke tar dette på alvor, sier Helen Bjørnøy.

• nødhjelp
  • katastrofe