RYLEY WALKER - NYTT ALBUM OG OSLOKONSERT! SE HAM PÅ PIKNIK I PARKEN I JUNI‏

Ryley Walker har gleden av å annonsere slippet av sitt nye album "Golden Sings That Have Been Sung", ute 19. august via Dead Oceans / Playground Music.

HØR FØRSTE SINGEL "THE HALFWIT IN ME" HER

"Golden Sings That Have Been Sung" er oppfølgeren til hans triumferende andrealbum "Primrose Green" fra 2015. Albumet markerte et gjennombrudd for Ryley Walker og høstet lovord fra blant andre NPR, Village Voice, Uncut og Mojo, samt noen av hans egne idoler. Robert Plant er en selverklært fan, det samme er kontrabasslegenden Danny Thompson, som Ryley har turnert med i England.

Etter forrige albumslipp og en turné med over 200 konserter, bestemte Ryley seg for å vende hjem til Chicago. Men å ta seg fri lå ikke i planene hans. Istedet tilbragte han vinterferien i studio for å spille inn "Golden Sings That Have Been Sung". Låtene er i stor grad påvirket av Ryleys retur til Chicago, og noen av hans formative musikalske minner er knyttet til musikken til Chicago-pioneerer som Gastr del Sol og Tortoise. For første gang i sin karriere fant Ryley ut at det kunne være hjelpsomt å ha med en produsent på laget, og han hadde kun en person på ønskelisten.

Ryley hadde vært mangeårig fan av multiinstrumentalisten LeRoy Bach (Wilco). Bach pleide å arrangere improkvelder i Chicago rundt 2009, som Dan Bitney, trommis i Tortoise, også deltok på i blant. "For me, it was an incredible opportunity", forteller Ryley. "I’d get to play with these people. I mean, they were twice my age. I’m sure they thought I was annoying at first, maybe some of them still do, but I kind of looked at them like gurus – and to have these old school Chicago heads taking me in was just amazing."

Så når sjansen bød seg for at Bach kunne produsere hans nyeste album, var ikke Ryley sen om å gripe den. Annenhver dag dro Ryley hjem til LeRoy Bach med et nytt riff, og smått om sen tok albumet form. Det søvndyssede, intime og skimrende åpningssporet, "The Halfwit In Me", er kanskje det sporet på albumet hvor man lettest kan høre gjenklangenen av deres gamle Chicago-sessions.

"Golden Sings That Have Been Sung" slippes 19. august via Dead Oceans / Playground Music.

Ikke gå glipp av Ryley Walker live! Du ser ham på Piknik i Parken fredag 24. juni. Mer informasjon om festivalen finner du HER.

Ryley vil være tilgjengelig for promo i forbindelse med Norgesbesøket og resten av Europaturnéen. For pressehenvendelser og intervjuforespørsler, ta kontakt med Celine Ryel på celine@playgroundmusic.com eller tlf. 93004674

GOLDEN SINGS THAT HAVE BEEN SUNG
01. The Halfwit In Me
02. A Choir Apart
03. Funny Thing She Said
04. Sullen Mind
05. I Will Ask You Twice
06. The Roundabout
07. The Great And Undecided
08. Age Old Tale

Albumet kan forhåndsbestilles via Dead Oceans eller iTunes.

HJEMMESIDE – TWITTER – FACEBOOK

REPRESENTING: 4AD - ANTI - BEGGARS - CITY SLANG - COOKING VINYL - DEAD OCEANS - DOMINO - EAGLE Vision/Rock - EAR MUSIC - EDEL - EPITAPH - FRONTIERS - GHOSTLY - JAGJAGUWAR - KOBALT - MATADOR - MUTE - NAÏVE - NETTWERK - NINJA TUNE - NUMERO GROUP - ONE LITTLE INDIAN - ROUGH TRADE - ROXY - SACRED BONES - SECRETLY CANADIAN - SUB POP - TRUE PANTHER SOUND - XL RECORDINGS - YOUNG TURKS +++