Bedre informasjonsflyt med Gemini 3D Felt

Vår mobile feltløsning Gemini 3D Felt lar deg ta med prosjektet i 3D ut på anleggsplassen. Gjennom nettbrettet kan du jobbe direkte i originale prosjektdata og modeller fra Gemini. En av dem som har tatt i bruk 3D Felt er Espen Røed Dahl, fagansvarlig i Zenith Survey. Han jobber med prosjektering innenfor totalentrepriser og har dessuten ansvar for all programvare som Zenith bruker.

Dahl har nærmere ti års erfaring med Gemini-produkter og bruker både Terreng & Entreprenør og Oppmåling på kontoret. Høsten 2015 bestemte Zenith seg for å teste ut Gemini 3D Felt. Testperioden har vært en suksess, med gode tilbakemeldinger fra de involverte.

- Alle føler at de har bedre oversikt, og det ser ut til at vi må investere i mange flere lisenser, sier Dahl.

Effektivisering av arbeidsprosesser

Zenith Survey ble etablert i samarbeid mellom Hæhre Entreprenør og PAS ingeniører. Hovedoppgaven til Zenith er å sørge for at stikningsbehov for Hæhre er ivaretatt. Et av prosjektene Hæhre jobber med er utbyggingen av Helgeland nord, det første av i alt tre kontraktsområder for E6 Helgeland. Prosjektet strekker seg over en vegstrekning på 125 kilometer.

– Med såpass lange avstander håpet vi at 3D Felt skulle bidra til at vi slapp unna en del bilkjøring, og det har den gjort. Der vi tidligere måtte ut på anleggsplassen med papirtegninger og en stikker for å se hvor vi stod, kan vi nå overføre informasjon direkte fra pc-en på kontoret til feltløsningen. 3D Felt erstatter tegningene, og GPS-en forteller oss hvor vi er.

I 3D Felt knyttes geometri og bilder direkte mot prosjektets kontrakts poster og man kan visualisereegen posisjon med komplette prosjektdata. Denne funksjonen er ny for Dahl, som har prøvd liknende feltløsninger tidligere.

– Vi har brukt mange 3D modeller på nettbrett tidligere, men ingen av de har hatt muligheten for å vise posisjon. Der ligger Gemini 3D Felt i forkant. Det er spesielt at du kan se hvor du står i forhold til prosjektet.

Store nytteverdier

– Jeg tror en av de største nytteverdiene med 3D Felt er at du kan formidle systemdata ut fra den stasjonære pc-en, sier Dahl. Vi som sitter inne på kontoret kan nå enkelt dele de dataene vi har med alle nivåer hos de som jobber i felten.

Både prosjektdata og modeller kan deles med alle som jobber på hvert enkelt prosjekt. Fritt valgte snitt gir detaljer fra modell og digitale arbeidstegninger på stedet. Massetyper fra veimodell og byggegrop hentes opp på samme måte som på kontoret. Registrering av hendelser og annen informasjon direkte fra felt er også muliggjort.

– De som jobber ute på en anleggsplass er ikke nødvendigvis vant til å jobbe med datasystemer. Dette kunne nok ha vært en terskel, men det har gått veldig greit, sier Dahl. Vi har ikke hatt noe særlig behov for opplæring, og tilbakemeldingene vi har fått fra de som jobber ute er at løsningen er veldig intuitiv og brukervennlig. Alle som er ute er fornøyde og føler at de har får mye bedre oversikt over jobben nå.

• Byggeindustri, bransjespørsmål

• powel construction