Vant pris for ambisiøs GIS-strategi

Nukissiorfiit har innført en ambisiøs strategi for å styrke GIS (Geographic Information System) som sentralregister for nettdokumentasjon og forretningsprosess-støtte. Dette ble gjennomført i hele organisasjonen, med Powel som ekstern partner.

Nettselskapet fikk nylig Esri SAG Award 2019 (Special Achievement in GIS), for sin ambisiøse GIS-strategi og realiseringen av denne.

- Digitaliseringen av bedriften har vært en veldig viktig prosess for oss. Gjennom gode digitale verktøy sparer vi ressurser, som kan brukes til andre oppgaver, sier Hans Pirupshvarre, GIS-ansvarlig i Nukissiorfiit.

Som forsyningsselskap har Nukissiorfiit ansvar for å produsere og levere strøm, vann og varme til de fleste forbrukerne på Grønland. Dette omfatter 17 byer og 53 tettsteder. Energiforsyningen er i stor grad basert på fornybare energikilder.

Viktig med gode feltløsninger

For å kunne drifte og vedlikeholde energiforsyningen best mulig, har eksisterende data blitt oppgradert til en omfattende datamodell, som la grunnlaget for mye mer komplisert forretningsstøtte. De har også satt seg som mål å raskt etablere en komplett og topologisk korrekt nettdokumentasjon.

Nukissiorfiit involverer organisasjonen aktivt og får feltpersonell til å bidra med å hente inn data og arbeider kontinuerlig med målrettede løsninger for rapportering av avvik og forbedringer. I dette arbeidet har de selv nedlagt mye arbeidet. Det de ikke har kapasitet eller kompetanse på selv, har de fått hjelp av programvarehuset Powel til å løse.

- Vi er imponert over den offensive innstillingen og ikke minst kunnskapen Nukissiorfiit besitter. De har allerede effektivisert mange arbeidsprosesser, men jeg er sikker på at de vil effektivisere mer når de implementerer resten av GIS-strategien. Nukissiorfiit fortjener annerkjennelsen de har fått fra Esri, sier Jens Dalsgaard, prosesskonsulent i Powel.

Vil fortsette å bygge kompetanse

Allerede nå har Nukissiorfiit implementert nettbasert funksjonalitet, slik at feltarbeidere kan utføre geoprosesseringsbaserte analyser ute i felt på for eksempel nettbrett eller mobil. Vann- og fjernvarmenettet blir også i større grad automatisert. Et pågående prosjekt har som mål å finne og åpne brytere i fjernvarmenettet som trenger vedlikehold, på en mer effektiv måte.

- Powel har vært til uvurderlig hjelp som Esri-ekspert i dette digitaliseringsprosjektet. De hjalp oss i strategiprosessen, både i forhold til opplæring og for å få gjennomslag hos hovedstyret. Vi fikk også uvurdelig støtte med implementeringen av ny datamodel til elforsyning og lukkeplanløsningen for vann- og fjernvarmenettet, sier Hans Pirupshvarre, som setter pris på annerkjennelsen fra Esri:

- Det var artig å få prisen og det er alltid motiverende å bli lagt merke til. Vi har fortsatt mye spennende arbeid foran oss og vi ser fram til fortsettelsen. Vi må bygge kompetanse og samtidig benytte oss av ekstern kompetanse som Powel. Denne kombinasjonen vil løfte oss i åra som kommer, avslutter Pirupshvarre.

• Miljø, energi

• asset performance