Velkommen til Powels sommer-interns 2018!

Hvert år ønsker Powel et knippe studenter velkommen til et seks uker langt internship. I år skal 17 studenter, håndplukket fra en søknadsbunke på godt over 150, bruke store deler av sommerferien sin på å jobbe på Powel sitt hovedkontor i Trondheim.

- For Powel er det viktig med nære relasjoner til utdanningsinstitusjoner og sommer-internshipet er en viktig del av dette. Programmet blir stadig mer populært, og mange studenter søker seg til oss flere somrer på rad. Vi har også fulltidsansatte i dag som startet sin Powel-karriere med en sommerjobb, forteller HR Manager Kari-Anne Vik-Mo.

Av Powels 500 ansatte er det langt fra alle som har en IT-bakgrunn og det reflekteres i gruppen. Studentene skal jobbe tverrfaglig og under ansettelsesprosessen har det blitt lagt vekt på å sette sammen prosjektgrupper med varierte bakgrunner. Årets studenter er fra forskjellige årstrinn og mange studieretninger er representert, fra energi og miljø til interaksjonsdesign.

Mennesker skaper endring

- Powels viktigste fokus er at vi skal skape samfunnsnyttige løsninger gjennom innovasjon, endring og forbedring. I stor grad skal vi oppnå dette gjennom co-creation og design thinking. Husk at det ikke er teknologi som skaper endring, men mennesker, så tenk nytt og fokuser på mulighetene, oppfordret konstituert administrerende direktør Kjetil Storset i sin velkomsttale til studentene.

De 17 skal jobbe i fire grupper gjennom prosjektperioden. Alle har dedikerte og erfarne Powel-ansatte som mentorer. I tillegg består studentgruppen av to prosjektledere og to designere som skal jobbe på tvers av gruppene. Deres rolle er først og fremst å bidra til god prosjektgjennomføring, innad i gruppene og overordnet.

Programmet er lagt opp slik at studentene har veldig frie rammer. I stor grad skaper de sine egne prosjekter med mål om å finne gode løsninger på reelle problemstillinger og utfordringer.

Tverrfaglighet og co-creation

- Oppgaven til studentene er jo å skape noe som har nytteverdi for Powel og vi har veldig tro på at kombinasjonen av sammensatte bakgrunner og felles kunnskap gir oss et godt utgangspunkt for tverrfaglig samarbeid. År etter år ser vi at studentene kommer opp med nye løsninger og forretningsideer som har verdi for Powel og det er ingen grunn til å tro at det blir annerledes i år sier Vik-Mo.

Gruppene skal jobbe innenfor fire av Powels forretningsområder; Smart Energy, Asset Performance, Water og Construction. I tillegg har de et overordnet tema som binder prosjektene sammen; co-creation eller samskaping. De vil bli utfordret til å komme opp med forretningsideéer som reflekterer både temaet og utfordringene innen hvert enkelt forretningsområde.

Samskapingsfilosofien er standard på de fleste prosjektene vi kjører i Powel og er en åpen måte å angripe utfordringer på. Den gir muligheter både til å tenke fritt, og å prøve og feile underveis. Forretningsmodellen innebærer tett samarbeid og kommunikasjon både i og på tvers av gruppene.

Engasjement og energi gir nytteverdi for Powel

- Vårt program for sommerstudentene er fantastisk nyttig for Powel og jeg gleder meg til en ny runde med det engasjementet og energien vi er vant til å se i sommermånedene, sier Storset.

- Vi har hatt veldig gode erfaringer med sommerstudentene tidligere. Vi oppfordrer dem til å utfordre oss og å tenke nytt. Uansett konklusjonen eller resultatet av et prosjekt er det nyttig lærdom for oss. Nye øyer gir nye perspektiver, avslutter Vik-Mo.

Studentene er nå på plass og de vil være her i ukene 25, 26, 27 og 31, 32, 33. De har allerede rukket å tilbringe to dager på Fornybarklyngen’s Summer Innovation School sammen med sommerstudenter fra en rekke andre bedrifter. Her har de fått en innføring i blant annet innovasjonsprosesser, design thinking og kommersialisering av teknologi.

• Arbeidsliv

• powel construction