Powel Gemini blir Skanskas hovedløsning for geomatikere i Norge.

Powel annonserer i dag rammeavtale med Skanska om bruk av Gemini 3D løsninger for Entreprenør, som hovedverktøy for geomatikere og stikningsingeniører i selskapet. Etter en kort prøveperiode hos Skanska falt valget på Gemini 3D Entreprenør og løsningen vil i løpet av 2014 og 2015 tas i bruk hos Skanska Norge AS.

15 nyansatte i Skanska Norge AS ble i høst de første brukerne til å gjennomgå opplæring i Gemini 3D Entreprenør. I løpet av 2015 vil Skanska gjennomføre ytterligere opplæring blant deres 140 geomatikere.

Skanska AS sine datterselskaper Vassbakk & Stol og Marthinsen & Duvholt er allerede aktive brukere av Gemini 3D Entreprenør.

Med denne avtalen blir Skanska en ny og aktiv kunde som tar i bruk Gemini 3D som hovedløsning. Gemini 3D Terreng benyttes nå av over 750 kunder i Norge. I tillegg er det utstedt over 450 studentlisenser av løsningen, hvor Gemini Terreng benyttes blant annet i undervisningen ved Høyskolen i Bergen, Gjøvik og Telemark.

- Sammen med rammeavtalen med Statens Vegvesen fra tidligere i år, befester dette Powel sin posisjon som markedsleder innenfor teknisk programvare i entreprenørbransjen, sier Bård Benum, administrerende direktør i Powel. Dette er en stor og viktig kontrakt for oss og Powel ser frem til det videre samarbeidet.

- Skanska valgte å satse på Gemini Entreprenør da dette gir den mest komplette løsningen for vår virksomhet, og at programvaren er tilpasset norske standarder, sier Trond Petter Eide, direktør i Skanska Survey. I tillegg var det viktig for oss at Powel har vist vilje og evne til utvikling, og at de er åpne for våre innspill slik at vi har muligheten til å påvirke videre utvikling av programvaren. I Powel har vi tro på at vi har en samarbeidsparter med spisskompetanse innenfor sitt fagområde.

• Data, telekom, IT

• powel construction

Powel AS har sitt hovedkontor i Trondheim, og leverer forretningskritiske softwareløsninger og tilknyttede tjenester spesialtilpasset for å hjelpe energiselskap og offentlige virksomheter med bedre arbeidsprosesser og servicekvalitet. Selskapet er markedsledende innen softwareløsninger for forvaltning og drift av kraftnett og planlegging av vann kraftproduksjon, og har dermed et unikt utgangspunkt for å tilby eksperthjelp innen utviklings- og rådgivningstjenester. Powel er et privateid selskap grunnlagt i 1996, og har i dag over 300 ansatte.