Vi gratulerer Powels Anette Holtedahl som en av Norges 50 fremste tech-kvinner!

Abelia og ODA-Nettverk har kåret Norges 50 fremste tech-kvinner. Kåringen ble holdt i dag, 8. mars, i Næringslivets Hus i Oslo. En av de som kom gjennom nåløyet var Anette Holtedahl, Program Manager for Powel Asset Performance sin Powel.net satsing.

Det er liten tvil om at teknologisk utvikling er nøkkelen til å løse mange av dagens og fremtidens utfordringer innen en rekke områder. Abelia og ODA-Nettverk er tydelige på at næringslivet trenger problemløsere av begge kjønn for å lykkes. Formålet med denne kåringen er å vise frem flere kvinnelige forbilder i en bransje som får større og større betydning for samfunnsutviklingen, men som fortsatt har en relativ skjev kjønnsfordeling.

- Målsetningen vår er å synliggjøre de mange kvinnelige talentene innenfor teknologi og juryens formål er derfor å finne frem til kandidatene som er relativt ukjente for folk flest, sa styreleder Kristine Hofer Næss i ODA-Nettverk ved lanseringen av kåringen i begynnelsen av januar.

Kåringen etterfølger fjorårets «Norges 50 fremste IT-kvinner», arrangert av de samme to aktørene i forbindelse med den internasjonale kvinnedagen. Kåringen var en suksess, men i år gikk de bredere ut og lette i industrien. Derfor kunne de i morges presentere de 50 fremste tech-kvinnene i Norge, stemt frem av bransjekollegaer fra norsk næringsliv.

Kunstig intelligens i energibransjen

Etter i overkant av ti år i Microsoft begynte Anette Holtedahl i Powel i november i fjor. Hun jobber innenfor Powel Asset Performance med tjenesten Powel.net, en SaaS plattform for nettskybaserte tjenester for nettselskap.

- Enkelt fortalt så jobber jeg med å bygge fremtidens programvareløsninger innen energibransjen. Vi bygger tjenester i nettskyen og jobber med spennende teknologi som for eksempel både kunstig intelligens og maskinlæring. Målet vårt er å få folk til å jobbe smartere gjennom at teknologien kan digitalisere og automatisere forretningsprosesser som i dag har manuelle steg eller er tungvinte. Vi ser også at man fremover kan få ny intelligens inn i prosessene ved å aggregere data og analysere dem.

Holtedahl har en MSc i industriell økonomi fra NTNU og en brennende interesse for teknologi. Hun er tydelig på at her er det aldri for tidlig å lære. Gjennom «Lær kidsa koding» en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet, har hun holdt kodekurs på barneskoler i flere år.

- Kursene har vært avholdt både for å sikre interesse og for å vise hva programmering er. Man må se bredden av mulighetene og bruksområdene for programmering. Det er ikke kun tradisjonelle datamaskiner det er snakk om når det gjelder programmering nå, det kan egentlig være nesten hva som helst, sier Holtedahl.

Kvinner og teknologi

Teknologiområdet er fortsatt mannsdominert, selv om man stadig finner flere kvinner i teknologiske selskaper. Powel har per i dag en kvinneandel på 27% i Norge og 22% når man ser på hele selskapet under ett. Holtedahl trekker ut et par grep som hun mener bør tas for å sikre at andelen kvinner innen teknologi generellt økes.

- For å få flere kvinner inn i teknologibedrifter tror jeg mye handler om å få ned terskelen og å få unge kvinner til å se at de kan spille viktig roller uten å være best i programmering. I tillegg er det viktig å fremheve at en jobb innen teknologi er mye mer enn det en gang var. I fremtiden kommer alt til å handle om teknologi i større eller mindre grad. En stilling i et teknologiselskap er ikke lengre en typisk IT-rolle og de fleste studieretninger trenger å ha IT som endel av sitt pensum.

For å være i stand til å henge med i utviklingen og helst ligge i fremkant er hun klar på at man trenger innovative og nytenkende ansatte som ser muligheter og har en helhetsforståelse.

- Det er jo dette som er fremtiden. Jeg opplever at mange jenter er superbrukere på sine mobile apper eller på ipaden og det de tilegner seg av kompetanse og erfaring på dette vil danne grunnlaget for hva vi må lage for næringslivet i fremtiden, avslutter Holtedahl.

Om kåringen:
Kandidatene i kåringen måtte være fra privat næringsliv og ble stemt frem av ansatte innen norsk næringsliv. Det var et krav at de jobbet med verdiskapende oppgaver, som salg og/eller produksjon. Kåringen av Norges 50 fremste tech-kvinner er delt inn i tre kategorier, ledere, grundere og fagledere. I tillegg til disse 50 ble også 15 fremstående etablerte kvinnelige tech-ledere trukket frem av juryen.

Powel AS har sitt hovedkontor i Trondheim, og leverer forretningskritiske programvareløsninger og tilknyttede tjenester spesialtilpasset for å hjelpe energiselskap og offentlige virksomheter med bedre arbeidsprosesser og servicekvalitet. Selskapet er markedsledende innen løsninger for forvaltning og drift av kraftnett og planlegging av vannkraftproduksjon, og innen entreprenør- og kommunaltekniske sektorer. Powel er et privateid selskap grunnlagt i 1996, og har i dag 470 ansatte, kunder i 20 land, og kontorer i åtte.

Anette Holtedahl

Program Manager, Powel Asset Performance Powel.net +47 92013223