Fem utradisjonelle lanseringsgrep som har gitt produkter en pangstart

(Skjerdump fra Norges Sjømatråd)

Hvert år lanseres tusenvis av nye produkter i norske butikker. Mange forsvinner raskt, men effektive og utradisjonelle PR-grep kan være med å gjøre at akkurat ditt produkt får en god start. Her er fem av de beste.

Det kan lønne seg å tenke utenfor boksen når nye næringsmidler og andre varer lanseres i tøff konkurranse med eksisterende produkter.

–Det er begrenset hvor mange produkter det er plass til i butikkhyllene, og det kan være vanskelig å endre nordmenns kjøpevaner. Konkurransen er stor og det betyr at nye, morsomme og tabloide lanseringsgrep kan være veien å gå for å få redaksjonell omtale, sier kundeansvarlig Hanne Kjærnes i PR-operatørene.

Stor i utlandet
For produktlanseringer kan bli møtt med en forholdsvis kald skulder fra journalister. Terskelen for å lage en sak om et nytt næringsmiddel eller andre varer er i utgangspunktet høy. En måte å få oppmerksomhet på er å kunne vise til interesse for produktet i utlandet. For nordmenn elsker at det store utlandet legger merke til oss, og da er veien kort til oppslag i norske medier.

–Et godt eksempel på det er Norges sjømatråd sin sushi-ballett som ble populær i Japan og dermed fikk ekstra oppmerksomhet også her i landet, sier Kjærnes.

Les mer om hvordan du kan lykkes med produkt-PR

Broadway-show
Hvis virksomheten din har et forholdsvis romslig PR-budsjett kan du hente inspirasjon fra Samsungs introduksjon av smarttelefonen Galaxy S4. De leide like godt Radio City hall i New York og sendte direkte til en storskjerm på Times Square.

–Selve presentasjonen var bygget opp som et Broadway-show med fullt orkester, skuespillere og dansere. En ganske så utradisjonell lansering av en mobiltelefon, sier Kjærnes.

Sprit opp den tradisjonelle pressepakken
Men gode ideer og spredning både i sosiale og tradisjonelle medier trenger ikke nødvendigvis være så kostbart.

–Vi har jobbet med flere bakelanseringen for Regal denne våren og har fått stor spredning blant bloggere og i ønskede medier gjennom å lage lekre og oppfinnsomme pressepakker. Det er ideen som teller mest, ikke nødvendigvis budsjettet, sier Kjærnes.

Les mer om hvordan du kan få næringsmiddel-pr

Kjendis
Selv om det kanskje ikke er så utradisjonelt kan riktig bruk av kjente personer være av stor verdi. Det er lettere å få oppmerksomhet, og journalister med på laget, hvis du i tillegg til en produktnyhet kan friste med et intervjuobjekt som genererer klikk og interesse.

–Synsam sitt samarbeid med Vendela Kirsebom om hennes eksklusive brilleserie er et eksempel som vi har jobbet med, og som har gitt oppmerksomhet og gode resultater for både Vendela og Synsam, sier Kjærnes.

Relansering av kjente merkevarer
I og med at det stadig kommer nye produkter og konkurrenter må også de etablerte merkevarene legge ned en stor innsats for å fortsatt være «top of mind». Her kan medieoppmerksomhet spille en viktig rolle.

–Coca-Cola har nyliggjennomført en endring av både flasketype og etikett. Innholdet er det samme så det er strengt tatt ikke en nylansering, men inspirert av sitt søsterselskap i Australia har de valgt ut de 150 vanligste fornavnene som så brukes på etikettene. Dette har gitt mye fortjent oppmerksomhet, og når gode, gamle Nitimen bruker nærmere 10 minutter på å snakke om stuntet og intervjue Coca-Cola, er det et bevis på at de har truffet godt, sier Hanne Kjærnes.

• lansering
  • næringsmidler