Fra skolebenk til PR-jobb på 1-2-3

Hvis du studerer kommunikasjon vil du snart oppdage at det skal mer til enn gode karakterer for å lande drømmejobben etter studiene. Her presenterer vi en sjekkliste over aktiviteter du burde prioritere gjennom tre år på skolebenken for å stille sterkere i jobbjakten.

Timing
–Du kan komme langt med riktig timing og planlegging. Hvis du leser pensum jevnlig og unngår skippertaket kan du spare deg for mye stress og angst når eksamenstiden nærmer seg. Og for all del, ikke skyv de vanskeligste fagene foran deg. Studenter som utsetter eksamener kan få et akademisk antiklimaks hvor de må ta opp de tyngste fagene etter bacheloroppgaven er levert, uten det samme nettverket rundt dem eller jevnlige forelesninger, sier Eivind Hammer Myhre, rådgiver i PR-operatørene.

År 1: Skap relasjoner
I starten er det viktig å ha et åpent sinn, slå seg løs og ha det gøy. Delta på sosiale arrangementer slik at du blir kjent med andre studenter. De mest sosiale studentene er ofte også de du finner i forelesning klokken 08 og som aktive i studentorganisasjonen. Som den kinesiske filosofen Confucius sa det: Skaff en jobb (eller studiesituasjon red.anm.) du elsker, og du vil aldri jobbe en dag i ditt liv.

• Vær sosial og ha det gøy, men prioriter skole i eksamensperioden (også i helgene).

• Meld deg inn i et interesseutvalg. Dette vil styrke nettverket ditt og motivasjonen din.

• Jevnt arbeid slår skippertak, men om du først havner bakpå: Les effektivt. Ikke gå over læreboken fra A-Å, men gjør tidligere eksamensoppgaver for alt det er verdt.

• Bli en morgenfugl. Studentene som kommer på skolen klokken 8 i stedet for 12 vil ha 40 timer mer lesetid de 10 siste dagene før eksamen.

År 2: Utvid nettverket ditt
Nøkkelordet dette året er personlig ekspansjon. Søk deltidsjobb eller praksisplass hos en arbeidsgiver du synes virker interessant. Det er flere grunner til at dette tipset går igjen hvert år. Gjennom relevant arbeid vil du styrke CV-en din betraktelig, i tillegg til å få en smakebit på bransjen. Kanskje nettopp denne arbeidsgiveren vil satse på deg når du er ferdig utdannet?

På skolen vil andreåret være tiden for å videreutvikle studierutinene dine fra førsteklasse. Hva fungerte best før sommeren? Og hva kunne du gjort annerledes? Bruk tid i starten av semesteret til å reflektere over innsatsen din, så du stiller bedre forberedt til neste eksamensperiode.

• Bygg opp CV-en: Søk praksisplass eller relevant deltidsjobb.

• Omfavn kaoset: Mer arbeid tvinger deg til å bli mer strukturert, en nyttig egenskap å ha med inn i arbeidslivet.

• Lær av dine feil: Finn ut hva som fungerte best fra forrige eksamensperiode og bruk dette som grunnlag til å planlegge neste periode.

År 3: Selg deg selv
I ditt siste studieår kommer utfordringene på rekke og rad, så vær forberedt på å ha mange baller i luften. Dersom du mangler studiepoeng, eller vil ta opp fag, er dette tiden å gjøre det.

Det er nå du skal teste kontaktnettverket du har opparbeidet deg. Hvem kjenner du i bransjen? Ta en telefon, be om en kaffe og selg inn ditt profesjonelle jeg. Vær åpen om ambisjonene dine, ytre et ønske om å arbeide hos akkurat han eller hun. Ved å møte potensielle arbeidsgivere i uformelle settinger gir du et ansikt til jobbsøknaden du skal levere, får gode tips og råd – og ikke minst så blir du tryggere på å snakke om deg selv.

Bacheloroppgaven kan være en inngangsbillett til drømmejobben. Hvilken sektor innenfor kommunikasjon ønsker du å jobbe med? Dersom du har en preferanse, velg bedriftspartner med omhu. Det vil både gi deg nyttig erfaring til hvordan det er å jobbe med kommunikasjonsutfordringer innenfor ønsket sektor og være et fint samtaleemne under jobbintervjuet som venter på deg.

• Ta opp fag eller forbedre karakterer mens du er fulltidsstudent. Du slipper et ekstra år på skolebenken og lærer deg å bli strukturert.

• Bruk nettverket ditt til å arrangere møter og bli kjent med potensielle arbeidsgivere.

• Start jobbsøkingen tidlig. Sørg for å følge opp kommunikasjon gjennom semesteret og få et forsprang på konkurrentene.

• Skreddersy bacheloroppgaven etter hva du ønsker å jobbe med. Kanskje fremtidig arbeidsgiver får nytte av oppgaven du lager?

Kommunikasjonsstudenter skal inn i en rask, uforutsigbar og relasjonsknyttende bransje. Derfor er det aldri feil å være ambisiøs mens du studerer. I beste fall vil du etter tre år ha en faglig og erfaringsmessig tung CV å vise til på jobbintervjuet. I verste fall oppdager du dine egne grenser og lærer å kjenne egne styrker og svakheter. Vinn-vinn.

• Media, kommunikasjon

• skole