Skap oppmerksomhet med utradisjonelle samarbeid

Trenger merkevaren din en vitamininnsprøytning kan den revitaliseres med sterke personligheter. Søk etter noen som er relevant, positiv og overraskende, der samarbeidet kan oppsummeres med tre enkle setninger. Men ikke alle merkevarer klarer å finne de relevante personene, og ender opp med noen som skriker høyere enn dem selv om oppmerksomheten.

Minni Mus og Marilyn Manson har faktisk mer til felles enn initialene, begge samarbeider nemlig med to av verdens største motehus i år. Rare allianser som inngås for oppmerksomhetens skyld er ingen nyhet i PR-bransjen. Der noen klarer å finne talspersoner og sponsorobjekter med klar relevans til merkevaren er noen av koalisjonene av det heller bisarre slaget. Er oppmerksomheten det skaper verdt det, eller kan påfunnene ende med at man støter kundene vekk?

Grungeinspirert rebranding
Mange i moteeliten satte nok espressoen i halsen av Hedi Slimanes siste påfunn for sin rebranding av Yves Saint Laurent, døpt om til Saint Laurent Paris kort tid etter hans ankomst i fjor. Courtney Love har nok motekred til å aksepteres som samarbeidspartner for høstkampanjen med musikktema, men for en del høytsvevende fashionistaer er nok samarbeidet med Marilyn Manson vanskeligere å svelge. Musikk og mote har vært gift med hverandre i mange år, men de fleste håper nok på en snarlig skilsmisse for dette ekteskapet.

Slimanes første visning for Saint Laurent var grungeinspirert, men falt ikke i smak hos de viktigste motekritikerne. Samarbeidet med Love og Manson kan derfor være et desperat forsøk å få mer kred for den nye retningen han vil ta motehuset i, samtidig som man får store overskrifter og diskuteres heftig både i mote- og musikkanaler.

Her hjemme kan vi også se mer eller mindre vellykkede forsøk på å live opp i merkevarer gjennom samarbeid med utradisjonelle personer. Kari Traa, sammen med en personlig trener, har tatt på seg ansvaret for å få Else Kåss Furuseth i form til Holmenkollstafetten. Selv om Else Kåss Furuseth ikke først og fremst forbindes med trening er linken til den lekne og morsomme merkevaren og bakgrunnen for samarbeidet klar og tydelig. Det samme er mulighetene for omtale og ikke minst inspirasjon til forbrukerne.

Tre råd for gode kjendissamarbeid og sponsorater:

• Finn en relevant samarbeidspartner som tilfører merkevaren noe som både er unikt, positivt og overraskende
  • Styr unna samarbeidspartnere som stjeler fokus fra deg
  • Kan ikke samarbeidet forklares med mindre enn tre setninger er det sannsynligvis for vanskelig for folk flest å skjønne uansett

Mote-Minni
EuroDisney Paris feirer i år 20 års-jubileum, og blant PR-aktivitetene jubilanten har dratt i gang er et samarbeid med et annet erkefransk motehus, Lanvin og deres sjefdesigner Alber Elbaz. Han har nemlig fått i oppdrag å designe klær til Minni Mus. Og hvordan designer du klær til en tegneseriefigur kan man da spørre seg? Jo, da får du faktisk besøk av selveste Minni i menneskelig størrelse til flaggskipbutikken i Paris, med massivt publikum som stirrer inn vinduene, samt det som kanskje var Minnis første artikkel i Vogue.

Så godt mottatt ble ikke Kim Kardashian Skechers-samarbeid, da hun skulle være frontperson for deres Shape up-joggesko. De aller fleste skjønte at du ikke fikk rumpa til Kim uansett, og det hele ble rett og slett for søkt. De få som ikke skjønte det klaget merke inn for Federal Trade Commission, som tilsvarer det norske Forbrukerrådet. Millionene som hadde blitt lagt i sponsing og reklamefilm under Super Bowl rant raskt ut i havet da. Filmen kan du se her.

• samarbeid
  • oppmerksomhet