Slik får du mest ut av samarbeidet med byrået

Et godt samspill mellom deg som kunde og PR-byrået er helt avgjørende for å oppnå gode resultater. Vi deler noen grunnleggende tips for å sikre at du får mest mulig for pengene.

–I samarbeidet med byrået bør du tenke som du gjør når du oppdrar barna dine. Positiv forsterkning og tydelig grensesetting er det som gjelder. Samtidig er det viktig å lytte, sier byråleder Stian Lyberg i Spre.

• Sett tydelige målsetninger

Alle må vite hva som er målet med PR-jobben, og hvordan man kommer seg dit. Derfor er det hensiktsmessig med en tydelig brief fra kunden som rett og slett gir svaret på hva som er oppgaven. Hva er målet med prosjektet? Er briefen mangelfull eller uklar kan resultatet bli skuffende, både for byrå og kunde.

• Definer klare rammer for samarbeidet

Hvilke forventninger har du til byrået? Hva skal prosjektet koste, og hvor lenge skal det vare? Skal kundesiden selv bidra på noen måte, eller skal byrået ta seg av alt fra produksjon av materiell til mediekontakt? I dette ligger en klar forståelse av hvilke arbeidsprosesser byrået ditt følger og rolleavklaring. Derfor lager man alltid en plan for hvem som gjør hva, og når det skal gjøres.

–I tillegg kreves det at planene har intern forankring, slik at prosjektet ikke strander eller blir kansellert som følge av endringer hos kunden. Byrået setter også stor pris på tydelige, konstruktive og samlede tilbakemeldinger. Dersom dere er flere involvert i prosjektet, ta diskusjonene internt før dere kommer tilbake med synspunkter og forslag til endringer til byrået, sier Lyberg.

• Husk: En for alle, alle for én

Dersom man har flere byråer for ulike forretningsområder bør man la dem jobbe sammen mot samme mål. Det er viktig at man gjennom hele prosessen har lik idé om budskap og gjennomføring.

–En god tone skaper gode leveranser, og det er ikke nødvendigvis de som sitter ytterst på stolen som leverer. De som sitter ytterst på stolen er først og fremst opptatt av at de sitter der. Har du tillit til byrået ditt må du sørge for at de vet det. Dersom du ikke stoler på byrået ditt, bytt byrå, avslutter Lyberg.

Ønsker du mer informasjon, kontakt:

Stian Lyberg

Mobil: (+47) 988 32 578