Rådgiverfirmaene dominerer ingeniørstudentenes ønskeliste

Alle de seks største rådgiverfirmaene er inne på topp-10 listen over ingeniørstudentenes drømmearbeidsgiver. – Det er bra for bransjens fremtid at rådgiverfirmaene har en sterk rekrutteringskraft mot de vordende ingeniørene. Det er jo de som skal bygge det fremtidige Norge, sier Liv Kari Skudal Hansteen, adm. direktør for Rådgivende Ingeniørers Forening.

Multiconsult blir kun slått av SINTEF i kampen om topplasseringen på Karrierebarometeret som utarbeides av Karrierestart.no. Deretter følger Norconsult og COWI. Inne blant topp-10 listen over de mest attraktive arbeidsgiverne er også Sweco, Asplan Viak og Rambøll. – Det er moro å se at rådgiverne dominerer og åpenbart har en sterk attraktivitet hos ingeniørstudentene på en liste som kun for få år siden var fullstendig dominert av de store aktørene i olje-sektoren, fortsetter Liv Kari Skudal Hansteen.

Screenshot: Karrierebarometeret til Karrierestart.no

Verdt å merke seg er det også at Statens vegvesen rykker frem hele 38 plasser på listen til 13. plass, foran både Aker Solutions, Statoil og Hydro.